Vardagsfemninistisk reflektion: Sexism i offentligheten (en nakenmodells erfarenheter)

Så, nu vet jag att några av er redan fått klåda och panik och vill springa härifrån för att jag vill envisas med att säga att det här är en feministisk fråga, men please, stanna kvar och läs lite till! Det här är viktigt och vi behöver alla ta oss en funderare på vår egen roll.

Jag är en person med olika intressen i livet. Ett av dem är politik, ekonomi, kultur, samhälle. Det är ett ämne som lätt kan uppfattas som lite tråkigt och nördigt ibland, särskilt när det kommer till att grotta ned sig i vilka förändringar av vilka skatter som ger vilka effekter. Men jag tycker det är jätteintressant! Och roligt, och jag skriver om det ofta.

Ett annat intresse jag har som är väldigt viktigt för mig är sex och erotik. Sex är ju som vi vet individuellt. Alla gillar inte samma saker. Man har den läggning man har, att försöka förändra människors sexuella läggningar har genom historien gett liten framgång och mycket sorg och ångest. Därför tror jag att det är en dålig sak att försöka göra. I min, liksom i andra människors läggning, ingår flera olika delar. Jag är exempelvis inte hetrosexuell, jag är lätt exhibitionistisk och gillar att vara ganska öppen med ämnet. Sex är för mig inte lika kul om man sitter och gömmer det och aldrig diskuterar med någon. Utan som med så mycket (mitt matlagningsintresse tex) annat tycker jag det är givande att dela erfarenheter, historier, följa bildbloggar och hemsidor och diskutera.

Därför har jag alltid skrivit mycket om sex, både som teoretisk och praktiskt, därför driver jag min egen erotikblidblogg med mina favoritbilder, därför har jag i många år fotograferat och stått modell och tycker det är roligt och spännande att veta att det finns många vackra bilder där ute på mig för andra att titta på.

.

Det här är inte ett problem för mig. Jag har olika intressen, jag kan skilja dem åt, jag vet vilka samtalsämnen som passar i vilka sociala grupper. Precis som att jag inte pratar hästar med någon som inte är intresserad av det pratar jag inte sex med någon som inte är bekväm med det.

Därför blir jag lite ledsen av att vissa verkar tycka det finns poänger att plocka i att säga att man ”hatar sexpositiva”. Jag kan hjälpa att jag har en öppen läggning lika mycket som jag kan hjälpa att jag har en icke-hetro läggning. Men det finns något annat som gör mig mer ledsen. Och det är sexismen kvinnor i offentligheten fortfarande tvingas hantera. Särskilt de kvinnor som likt mig, har en något avvikande sexualitet.

.

Ungefär så här ser det ofta ut när jag skriver något för en stor publik.

del2

.

Jag tror vi alla kan vara rätt överens om vad de – och många andra män med dem –  här försöker göra. De försöker misskreditera mig genom att tala om min nakna kropp. Det är precis som flashback-trollet som en gång mailade och ”hotade” mig med att ”sprida nakenbilder”. Det är lätt för mig att skatta bort. Jag har ju en hemsida med nakenbilder fullt synlig för alla varsegod. Att försöka skjuta ner mig med något som jag redan öppet gjort själv blir liksom lite meningslöst.

.

Men poängen är ju inte att de gör så här eller att jag inte bryr mig. Utan poängen är i det större perspektivet att detta ÄR en metod för att hota kvinnor. Du kan alltid hota en kvinnas rykte och anseende genom att hänga ut hennes sexualitet eller nakenhet. Inte en jäkel skulle ju få för sig att göra samma sak mot en man. ”AKTA dig du, annars lägger jag ut en nakenbild Göran!” Det skulle mötas av ett skratt. Komiskt, fånigt. Inte farligt.

Varför? Jo, för att en kvinna blir hotad om hennes sexualitet blir offentligt av den anledningen att en sexuell kvinna är en korkad, skamfull och dålig kvinna. En kvinna som jag, som ägnar absoluta majoriteten av min tid till att forska, skriva, undersöka osv behöver bli tagen på allvar i detta. Jag är beroende av att folk respekterar mina kunskaper. Annars kommer de texter jag skriver och de undersökningar och siffror jag tar fram inte att ha något värde. Just för att det jag säljer på arbetsmarknaden är min intelligens och kompetens.

Så om jag skriver en artikel eller rapport i ett ämne, och någon blir arg och inte håller med, så kan de alltid börja prata om min sexualitet och min nakenhet. Inte bara som ett sätt att kränka min integritet utan som ett sätt att tysta. För trots att det inte hänt något fysiskt i min hjärna före och efter en nakenbild så riskeras min trovärdighet som person förstöras om jag blir naken och sexuell. En sådan konstig brud lyssnar man inte på för hon kan ju inte vara sexuell och smart samtidigt. Det går ju inte.

Det här fungerar som ett allmänt hot mot kvinnor i det offentliga. En kvinna kan alltid hotas med att bli kopplad till nakenhet och sex. Seriösa kvinnor som vill göra karriär inom exempelvis näringsliv och politik måste noggrant bevaka bilden av sig själva och sitt varumärke så det inte bli ”sexigt” för då riskerar hon saker. Precis som en kvinna kan hotas fysiskt av att hon kan bli våldtagen kan hon hotas socialt och kulturellt med att hennes sexuella heder kan förstöras. Därför blockar jag konsekvent män som börjar tala sexistiskt om mig när jag pratar i en helt annan fråga. Inte för att jag bryr mig så mycket om vad de säger utan för att det är en princip. För alla andra kvinnors skull. Vi ska inte behöva acceptera att någon klampar in i vår privata sfär och trycker ner oss med sexism när i försöker göra vår röst hörd och vara professionella.

.

Vad allt det här handlar om är sexuell heder. En naken och sexuellt aktiv kvinna är en kvinna vars heder är skadad och på så sätt är hon inte trovärdig. Så kan och bör man prata om sexuell heder överhuvudtaget? Givetvis! Sexuell heder spelar roll och är viktig på riktigt.

Men, den handlar INTE om: Naken, aktiv, ”avvikande” (typ bdsm), vilka personer man har sex med, hur många, när, och hur man har sex.

VAD det däremot handlar om: Att man respekterar andra människors gränser, att man inte gör andra obekväma, att man känner av och respekterar ett nej, att man inte går in i en persons fysiska sfär mot dennas vilja, att man är ärlig alltid och talar sanning i sina sexuella relationer.

Det här tycker jag är vad som är viktigt och spelar roll på riktigt. Att man själv inte har något emot att vara öppen kring frågor om sex är inte ett problem så länge man respekterar att andra kan känna annorlunda.

Alltså känner jag mig inte orolig över min sexuella heder. För jag har ett rent samvete i att jag alltid respekterat andra och deras gränser. Det är det jag strävar efter och det är det som är viktigt och inte om jag är naken på bild eller inte. Följer man mig i sociala medier blir det lite naket och sexuellt ibland. Men det hoppas jag att folk förstår är en del av mig. Om man blir obekväm av just de inläggen kan man hoppa över dem eller välja att inte följa. Däremot i sociala sammanhang anpassar jag mig givetvis efter sällskapet, eller avstår sammanhanget om det inte passar mig.

.

Det är också därför de där männen som mailar och twittrar och har sig gör sig skyldiga till en dubbel kränkning. Dels är de sexistiska och trycker ner mig när jag talar om andra ämnen. Och dels tränger de sig på i min privata sfär och kränker min integritet på ett sätt jag inte bett om. Bara för att jag inte tar så illa upp och bara för att jag kan tycka det är trevligt att prata om ämnet i andra sammanhang betyder det inte att det är rätt att ta upp det hur som helst med någon som inte godkänt det.

Här nedan följer exempel på hur man KAN föra in en sådan diskussion på ett artigt och mindre artigt sätt.

Exempel 1 FEL:

Jag: blabla …och därför tycker jag vi ska sänka momsen på X.

Man 1: Öh, visa pattarna.

Exempel 2 Trevligt:  

Jag: blabla …och därför tycker jag vi ska sänka momsen på X.

Man 2: jag håller med egentligen, men tror effekten blir för liten pga X.

Man 2 igen: Förresten, jag såg dina bilder på din blogg, jättefina!

.

Men så slutligen, vad är problemet då? Kan jag inte bara lägga av och låta bli och sluta att kräva att omvärlden ska respektera mig och istället anpassa mig efter de sociala och kulturella normerna? Om vi kvinnor som är i offentligheten får problem om vi är sexuella, kan jag inte bara sluta vara sexuell? Kan jag inte rensa bort alla bilder från nätet och försöka dölja mitt hemska intresse? Tyvärr. Jag kan inte. Har aldrig kunnat. Jag är generellt värdelös på att dölja och anpassa min personlighet. (Fråga de som mobbade mig i skolan) Dessutom, jag tycker det kan vara nyttigt för folk att se någon som är ”ute ur garderoben” som BÅDE offentlig, trovärdig, politisk och sexuell. Då kanske vår attityd långsamt kan ändras.

 

15 thoughts on “Vardagsfemninistisk reflektion: Sexism i offentligheten (en nakenmodells erfarenheter)

  1. Mycket klokt skrivet och jag håller helt med! Kunde inte gilla för det var lösenordsskyddat. Härligt att du står för vem du är och sätter gränser för de som inte respekterar det. Fortsatt lycka till!

  2. Att göra anspråk på att män inte behöver oroa sig alls för att få sin sexuella heder förstörd i andras ögon är kanske att gå till överdrift. Risken och insatsen är mindre, men detta skulle jag säga är ett samhällsgemensamt problem. Så mycket större anledning att göra någonting åt saken.

  3. Det här var bland det bästa jag läst på länge. Heja!

    Det behövs fler som du som aktiverar sig i Centern. Inriktningen nu känns lite väl tvekande – det du beskrev i ett annat blogginlägg känns som rätt väg (tycker jag som för några val sedan röstade på M, men röstat C de senaste två).

    (Och jag är definitivt ”Man 2”-typen… 🙂

  4. Förstagångsläsare här.
    Grymt välskrivet och jag håller med om att det är väldigt viktiga saker du tar upp. Hoppas du når ut till så många som möjligt. ”Sharear” på FB och uppmanar mina vänner att läsa och lära.

    Håller även med ”Man 2”!

    Kram till dig och fortsätt sparka rumpa 🙂

  5. Det sjuka är ju dessutom att som amatörfotograf får jag beröm för bra bilder medan modellerna tvekar att visa upp riktigt bra bilder på sig själva nakna för att de är rädda för kommentarerna… Orättvis värld verkligen. Spänn av lite!

  6. NEJ! Sluta inte, lägg inte av. Samhället måste bli av med gammalt patriarkaliskt mögel. Både du och din tanke är en frisk fläkt i tillvaron.

  7. Skillnaden mella män och kvinnor i den här situationen, är att som man kan man inte ha någon ”sexuell heder” eller ”sexuell integritet” alls. Det är kopplat till att man som man inte har något sexuellt värde för det motsatta könet på samma sätt som kvinnor har ett sexuellt värde för män. Det grundar sig i biologiska orsaker, det är alltid kvinnor som har överskott på tillgången till sex, medan män alltid har underskott.

    Männen måste stångas för att visa att de dominerar och är starkare än andra män, vifta med sina påfågelsfjädrar får att visa att de har tillgång till mer resurser än andra män. Det enda kvinnor behöer göra i sammahanget är att välja vem de ska ha sex med. Du som skriver att du tycker om att forska på ämnet, jag rekommenderar att du kollar upp grundläggande evolutionsteori på engelska wikipedia. Ämnen som sexual selection, sexual, batemans principle, sexual dimorphism.

    Det som du gör här är att gnälla över ett lyxproblem. Kvinnor har ett val, att hålla på sin ”sexuella heder” eller bli av med den. Som man hade man inget val, för man hade ingen ”sexuell heder” från början. Om du vill slippa ”problemet”, så är det bara att se till att rasera din ”sexuella heder” i botten och rasera allt din sexuella trovärdighet. Efter det så kommer du att få uppleva hur det är att befinna dig på samma nivå som någon som blivit född som man.

  8. Skillnaden i synen på mäns och kvinnors dygd är troligen medfödd. Kvinnor, men inte män, har genom evolutionen kunnat veta att de är föräldrar till sina barn. Män som bildat par med lösaktiga kvinnor hade mindre chans att föra sina gener vidare. Alltså har det skapats en preferens för dygdiga kvinnor.

    Överfört på gruppnivå kan man tänka sig att en stam där man föredrar dygdiga kvinnor så har män som är goda familjeförsörjare bättre chans att föra sina goda gener vidare (eftersom de mer sannolikt är sina barns fäder) och denna stam skulle alltså stå bättre rustad än en konkurrerande stam som struntar i kvinnors dygn.

    Även om det skiljer oerhört mycket mellan olika kulturer tycks det som det alltid finns denna skillnad i synen på mäns och kvinnors dygd. Vilket talar för att där finns medfödda instinkter.

    Man kan tycka att dessa instinkter inte har något värde i vår livsstilsliberala tid, men att bli indignerad över medfödda beteenden och moraliskt skuldbelägga folk för att de hyser dessa instinkter är att vara ute i ogjort väder.

  9. ”Du kan alltid hota en kvinnas rykte och anseende genom att hänga ut hennes sexualitet eller nakenhet. Inte en jäkel skulle ju få för sig att göra samma sak mot en man. ”AKTA dig du, annars lägger jag ut en nakenbild Göran!” Det skulle mötas av ett skratt. Komiskt, fånigt. Inte farligt.”

    Det är väl självklart så att man kan både hota och kränka män, deras rykte och anseende, genom att sprida nakenbilder!
    Antingen är jag för dum för att förstå din poäng eller så har du en väldigt skev verklighetsuppfattning.
    Tror du verkligen att alla alltid accepterar alla mäns sexuella eskapader? Bara för att det finns på bild betyder inte det att man vill visa upp det för alla.

    Min sexuella heder är full möjligt att rasera och om så görs skulle jag uppleva det väldigt kränkande.

Kommentera

