Därför Centerpartiet

Jag tänkte i det här inlägget försöka förklara ”varför Centerpartiet”. Jag ska försöka redogöra för hur jag hamnade här i C och varför vill jag vara kvar.

IMG_1668

Folk brukar bli förvånade när de får veta hur kort tid jag faktiskt varit officiell medlem i Centerpartiet. Inte så konstigt, jag är ungefär lika mycket klichébilden av ”centerpartistisk kärnväljare” som jordbruksministern själv. Uppvuxen på bondgård på landet, en släkt av egenföretagare, började jobba i familjeföretaget i låg ålder (ett familjeföretag som håller på med ekologiskt mathantverk!!), vars släkt har eget vattenkraftverk och drömmer om vindkraftverk, ”livsstilsliberal” ut i fingerspetsarna … ja ni hör ju själva hur det låter?

Jag har alltid röstat på C, familjen röstar på C, vi läste ATL:s ledarsida hemma och muttrade att ”Ja centern är banne mig de enda med vettig företagarpolitik” och så vidare. Jag var dock inte intresserad av partiengagemang och partipolitik då jag var ung. Det växte fram i takt med att jag själv mognade ur min ungdoms självcentrering och faktiskt började bry mig om hur samhället styrs och fungerar. Att gå med och engagera mig mer är ett val jag inte ångrat en sekund utan jag vill snarare öka än minska det engagemanget om medlemmarna så önskar.

.

För mig är C förstahandsvalet av flera anledningar, vissa sociala, så som att jag känner mig hemma i C:s interna kultur på ett helt annat sätt än vad jag gjort i något av de andra partierna. Men framförallt för att den känslan av social och kulturell samhörighet stämmer väl överens även i dag med den ideologiska matchningen.

Jag har ett antal ideologiska utgångspunkter som formar mina ställningstaganden i olika politiska frågor:

Att betona personligt ansvar över strukturer, och rätten att stifta fria kontrakt över statlig kontroll. En stat som verkar för juridisk likabehandling och lika förutsättningar. Vara medveten om strukturer men främst försöka motverka dem med likabehandling snarare än motverkande särbehandling. Statens uppgift för mig är grundtrygghet, rättsstat, vårda kulturarvet och erbjuda utbildning för alla.

Utan att göra andra illa vill jag vara fri att leva mitt eget liv som jag behagar utan att kollektivet, statstjänstemän eller byråkrater lägger sig i. Begreppet ”Gör vad du vill så länge du inte skadar någon” är ännu det jag lever efter.

Jag anser att sådant som regleringar, straffavgifter, kontroller, begränsningar och godtyckliga morallagar är till för att ta frihet från individer och frivilliga grupperingar för att skydda både ekonomiska och kulturella makteliter. Diktaturer håller näringslivet kort, religiösa makteliter stiftar morallagar, man övervakar och avlyssnar folket. Allt är ett led i att kunna kontrollera och sko sig själv och de sina i toppen. Därför är dessa företeelser något som vi bör betrakta med skepsis. Det är begränsningarna, regleringarna, skatterna och kontrollerna som måste legitimera sin existens snarare än tvärt om.

Allt detta sammantaget att jag vill vara en del av Centerpartiet, för de fortsätter vara det parti som i mina ögon förvaltar de värderingarna här ovan bäst.

.

Sedan finns en aspekt av representation. Alla politiker och partier måste inte nödvändigtvis enligt mig påstå sig representera alla grupper. Jag vill låta mitt politiska engagemang styras av två faktorer: principer och forskning. Inte väljartriangulering och populism. Hellre en ärlig kandidat för en del av samhället än allas kappvändare.

En av de grupper jag känner mig som mest hemma i och vill representera är egenföretagarna. Bönder, restaurangägare, välfärdsföretag, bagare och så vidare. Ett fritt och levande företagsklimat är en av mina främsta prioriteringar inom den svenska partipolitiken.

.

Kombinationen av företagarintresset och ideologin har spelat in då jag valde parti. För mig är Centerpartiet är för mig i grund och botten följande kedja:

Ursprung och kultur: Småorter, landsbygden, lantbrukare, småföretagare –> Värderingar: Eget liv, eget företag, egen livsstil, viljan att få bestämma över sig själv –> Politiska ställningstaganden: Sänkta skatter, mindre byråkrati, ökade sociala liberaliseringar, mindre statlig kontroll, mer decentralisering, säker och rättvis grundtrygghet genom välfärd.

Det finns dem som envist hävdar att det inte finns en liberal kärna i C. Det har aldrig varit vare sig min slutsats eller min erfarenhet. Den känslan av att vilja få leva sitt liv utan onödiga och orättvisa kontroller gäller för mig och för C även på det sociala området. Makten ska inte lägga sig i vilka förhållanden människor får leva i eller vilka könsroller som ska vara tillgängliga för oss.

Att jag tolkar C som för en mindre stat med mindre regleringar och mindre skatter har dock inte gett mig uppfattningen att partiet inte har någon förståelse för att människor har olika förutsättningar. Allt i samhället är inte en kalkyl som alltid måste gå med plus. Vi är ett samhälle och ett kollektiv, vi kan enas om att vissa saker måste få kosta för att skapa så jämlika förutsättningar som möjligt. Eller för den delen för att vi alla behöver tas omhand under vissa perioder i livet. Människors välmående är den viktigaste faktorn som alla reformer och förslag måste vägas mot.

.

Alltså är Centerpartiet mitt parti därför att man kombinerar att vara det liberala borgerliga partiet med att vara småföretagarnas parti. C står upp för mindre regelringar och mindre ofrihet på alla områden, både för näringslivet och på den sociala arenan.

.

Finns det frågor som är utmaningar? Absolut. Jag är exempelvis stolt över att Centerstudenter tydligt sade ifrån när riksdagsgruppen röstade igenom datalagringsdirektivet, C har en del att bevisa i integritetsfrågan. Det räcker inte med att vi menar väl och säger rätt saker internt, vi behöver även rösta efter det i skarpt läge.

Vidare finns det frågor som C skulle kunna driva mer bestämt än vad som görs i dag, som frågan om skola och högre utbildning. Vi har en så god ideologisk grund att stå på här, och skulle kunna exempelvis driva frågan om att instifta lokala skolråd som en del av decentraliseringen.

Som Centerpartist älskar jag också innovativa företag. Men C har enligt mig valt lite fel väg i sitt försvar av småföretagen. Vi behöver inte mer tillväxtverk och småstöd och innovationsbidrag och regionalstöd. Vi behöver en mer flexibel arbetsmarknad, lägre arbetsgivaravgifter och mindre regler och krångel.

Så visst finns det alltid saker man vill förändra och inte håller med om i dag. Men så länge jag känner mig så hemma i partiets grundvärderingar kommer jag hellre stanna kvar och försöka förändra än lämna och ge upp.

.

Den delen av partiarbetet som jag är mest intresserad av är de ideologiska diskussionerna, debatterna och läsgrupperna. Dessutom har jag själv utbildningsfrågor som ett av mina största intresseområden. Därför blev det inte bara Centerpartiet utan Centerstudenter. Där hoppas jag bli kvar ett tag och där hoppas jag att jag kommer ha möjlighet att lägga mer tid och engagemang framöver. För om det är något som hela idéprogramsdebatten har gjort mig övertygad om så är det att jag känner mig ännu mer klar och stolt över min ideologiska hemvist i Centerpartiets studentförbund nu än tidigare. Och att jag hoppas på att kunna bli en del i att få berätta mer för flera om varför.

One thought on “Därför Centerpartiet

  1. Ping: Länk: Hanna Björklund om varför Centerpartiet | Moraltanten

Kommentera

