Sverok o skattepengarna

I dag tycker jag ni ska läsa den här artikeln av Martin Borgs och sedan det här blogginlägget av Lars Anders.

Det är inte det att jag eller någon av dessa två herrar inte tycker om lajv/rollspel/dataspel/figurspels världen. Tvärt om, jag har varit engagerad i princip alla delar av den sedan jag var 13 och älskar Sverok och den fina nörderifanan som hålls högt där.

MEN, jag instämmer också till fullo i Borgs analys.

Skattepengar är någon annans pengar, som de vid något tillfälle tvingats ge upp. Att Sverok finns och engagerar är super, men det skulle kunna göras utan bidrag. Vårt intresse och vår hobby kan klara sig genom att vi som är engagerade gör det på egen hand och bidrar med vårt arbete, vår tid och våra egna pengar.

Som sagt, Sverok fuskar inte, tvärt om, de har bara lärt sig att utveckla systemet till fullo. Är det ok att alltid maximera uttaget av andras pengar? Jag tror lajv/rollspel/dataspels världen skulle klara sig precis lika bra utan bidrag. Med beskedet att det här är vår hobby, det engagerar vi oss i, men vi betalar för det själva.

Skatt är en omfördelning av medborgarnas pengar. Vi hämtar dem på ett ställe där vi inte tror att de behövs så mkt, t ex hos höginkomsttagare och ger dem till de som har det svårast och behöver dem mer. Vi hjälps åt att betala för vissa saker efter förmåga. Men det innebär också att det borde vara självklart att varje använd skattekrona måste försvaras snarare än tvärt om, att det borde vara självklart att man ska få skattepengar för sådant som jag anser ytterst vara den enskildas ansvar att betala själv.

.

RÄTTELSE: sist jag kollade på den här frågan var det alltså svenska spel som försörjde Sverok och andra ungdomsorganisationer med pengar. Alltså skrev jag rant om det. MEN nu har jag fått uppgift om att det ändrats nyligen och att Sverok varit viktiga för att förändra. Det är fantastiskt. Det är illa nog att det ska vara någon sorts självklarhet att få bidrag från höger och vänster som ytterst någon annan har jobbat ihop, men att de kom från människors spelande (vilket ofta drabbade de svagaste) var än mer absurt. Sverok har hjälpt till att ändra på detta, och det ska de i så fall prisas för.

.

Lajvkärlek. Jag, kusinerna, brorsan + kompis i 14 års åldern, bildbonus! 😀

One thought on “Sverok o skattepengarna

  1. Det är rätt att ge dessa pengar till ungdomarna – de behövs där. Självfallet kan jag se att det skulle kunna vara ett eventuellt problem om det var mer pengar än det är, men det maximerade uttaget som man kan få hjälp att söka är försumbart i förhållande till den samhällsnytta det gör.

Kommentera

