Avsmak

Jag kan inte nog understryka hur upprörd jag blir över detta och hur tacksam jag är för att Hanna tar tag i det och lyfter till diskussion. En av anledningarna till att jag så intensivt avskyr kommunism och kollektivism i allmänhet är detta med individens ”ansvar” för kollektivet. Det mänskliga kollektivet kan vara en ondsint mobb av elaka småsinta människor, enbart ute efter att nosa upp och peka finger på den som vågar avvika, vågar gå emot normen. Och då talar vi inte om att individen gjort något brottsligt eller något som påverkar andra, vi pratar om när individer fattat egna beslut, om sitt utseende, sin kropp, sitt liv. Beslut som inte har med andra att göra men som andra, kollektivet, tar sig rätten att tycka till om.

Nåde den kvinna som vågar visa sig offentligt med en kropp som avviker från vad kollektivet bestämt. Nåde de kärlekspar som är öppna i det offentliga rummet med sin ”felaktiga” kärlek.

Mobbarna visar sina rätta färger; vid en läsning av tråden på Hannas sida ser man det så tydligt ”Hon ska vara i ett sammanhang där andra ska titta, då har hon ett ansvar mot oss att följa våra normer, annars har vi rätt att straffa henne.” Kollektivet drar in den som vågar vara annorlunda på torget till skampålen, pekar skrattar och hånar. Och sedan, när det blir uppenbart hur mycket de sårar kommer samma ursäkter; ”Vaddå, det är ju bara en bild ju, ni överdriver”, ”Det är faktiskt yttrandefrihet i Sverige, JAG får säga vad JAG vill” (andra får däremot inte vara vilka de vill) Omoget, Ansvarslöst, empatilöst. Vägran att kunna se, ”nu gjorde jag en sak, som direkt bidrog till att göra denna andra medmänniska ledsen”. Istället slå ifrån sig, vägra ta ansvar, bortförklaringar.

En bekant till mig berättade att hon sett ett par bestående av två män på tåget, som pratade, skrattade, kysstes förälskat. När de gått av kom kommentarerna; ”Att de håller på sådär bland folk, de borde skämmas!”

Det är ni som ska skämmas kollektivet, ni ska skämmas för att ni bara har mage att hacka på andra människor för att de inte är som ni vill. Vad ni äcklar mig.

Kommentera

