Manskrönikor *rasar*

Alltså den avsky jag just nu känner i djupet av mitt hjärta till den typen av ”manskrönika” som tjejtidningar börjat med… ”Jag vet, vi tar in en snubbe som får skriva om hur killar fungerar! Så kan våra kvinnliga läsare få lite bra tips om hur de bör handskas med denna mystiska varelse från yttre rymden och dess särpräglade beteenden.” När en lagom snygg man i sina bästa år får stå och smila på en bylinebild med armarna småsexigt i kors och skriva lite kul om hur olika tjejer och killar är. Då blir jag så där queerradikal igen.

Värsta exemplet just nu är X (jag ska inte skriva ut namnet för att poängtera att det inte handlar om personen utan texten) krönika i senaste numret av Bubbelroom magazine. Han skriver om hu killar inte ska ”försöka hotta up” sina tjejer för mycket och vice versa. Texten går ungefär ut på följande; killar och tjejer ska inte köpa kläder till varandra för de förstår sig inte på varandra. Tjejer ljuger bara om sina storlekar i sina små tjejpakter vem som än frågar. När killar köper framförallt underkläder till sin tjej så köper han bara skitporriga grejer för undermedvetet vill han ju ha det men eftersom du som kille FÖRSTÅS inte är ihop med en sån tjej kommer hon aldrig använda kläderna och det är bara fel och man ska låta bli att köpa underkläder till sin tjej. Typ så.

Vänligen kryssa i könsfördomar i denna krönika;

Killar och tjejer umgås aldrig med varandra utan bara i små mystiska enklaver med egna regler och pratar inte med varandra. All sammanfogning sker via hetrodejtande och sammanfogade av olika tjej och killgäng genom parbildning CHECK

Tjejer ljuger alltid om sin vikt CHECK

Killar är alltid snuskigare än tjejer CHECK

Det finns tjejer som ”har jobb där man sticker pengar innanför trosan” dvs strippar eller dyl och de är på ett sätt och de är man kåta på men vill inte vara ihop med (hora/madonna) CHECK

Vanliga fina tjejer som man har som flickvänsmaterial går givetvis inte ”med röda underkläder till vardags” och använder aldrig ”lila raffset” CHECK

Den största anledningen till att jag avskyr denna lilla text så mycket är att den cementerar världens tråkigaste bild av manligt och kvinnligt och framförallt av fina respektive inte fina flickor. Det finns inga andra vägar in i den här texten än att världen ser ut så här. Så funkar det, det gäller liksom alla ”killar och tjejer” där ute, inga andra alternativ finns än att alla män är hemliga snuskhumrar och deras tjejer präktiga flickor. (och glöm inte det att killar inte kan handla kläder förstås)

Sånt här får mig bara att vilja skiva ett svarsbrev till herr X.

.

Kära X.

Min pojkvän handlar ofta underkläder åt mig, han har skitbra smak och gör det utmärkt. Han vet mina storlekar, jag ljuger inte om dem. Han är nästan mer intresserad av mode än mig. Vi är precis lika snuskhummriga båda två, jag bär gärna raffsett och röda underkläder till vardags. Jag är faktiskt snuskigare än vad han är, han tenderar att köpa lite mer eleganta saker till mig än när jag gör det själv. Vi kan prata om sånt här, jag har killkompisar, jag tycker inte det är fel att jobba som strippa och trivas i röda underkläder.

Hejdå!

/Hanna

2 thoughts on “Manskrönikor *rasar*

  1. Alltid lika intressant att få veta vad den där andra rasen, de där från planeten Mars som inte förstår sig på planeten Venus, tycker och tänker. *kvävs av den heterosexuella matrisen*

    … Att vi dessutom köper uppdelningen av kvinnor i ”sisters” respektive ”hoes” är förödande. Vet inte vad jag mer ska säga.

Kommentera

