Lite pride ändå.

Egentligen ville jag hålla mig med nytt HBT inlägg tills Pride, men kunde inte låta bli att posta nu ändå.

För det här är så jäkla bra.

Jag har alltid haft en något avmätt syn på arga gubbar som skriver argt om Pride med start nu någon gång här på sommaren. Jag orkar helt enkelt inte riktigt bry mig om att de blir sura, ungefär som att jag inte orkade bry mig om när folk hånar en för att man lajvar/rollsplerar/nördar ”Meh, det är ju astöntigt!” ”ja ja, whatever.” Jag vet vad jag vill göra med mitt liv för att ha kul och söka lycka utan dem och deras åsikter.

Rent intellektuellt kan jag ibland hålla med om vissa delar av kritiken. För givetvis ”är” man inte gay, man är människa. Att olika kulturer och grupper skapar egen intern kultur och egna sociala normer är djupt mänskligt och självklart och gäller såväl gayvärlden som Stureplan som Åmål och raggarna i Katrineholm. Det är inte nödvändigtvis moralisk fel att sådana gruppidentiteter skapas, man måste bara komma ihåg att hålla ett skeptiskt vaksamt öga på att det som händer inom gruppen på intet sätt är självklart. Och att gruppens syn på sig själva som ett kollektiv i sig självt är en illusion. Det tycker i alla fall jag som är liberal. Därför förstod jag och höll delvis med om Charlie Levins artikel på newsmill och RP Martinssons svd kolumn. Den delen där man menar att man inte ska se alla icke – straght:a som en enda grupp och tro att man kan tillskriva dessa människor vissa egenskaper av den anledningen.

Visst visst, men var jag slutar hålla med dem så är det att pride bara visar på en sorts gay kultur. Att det bara finns enfald och att denna skulle vara vänster. Samt givetvis den delen om att man inte borde vara öppen med saker så här, vi vill inte se bla bla.

.

Förlåt men, alla ni glada typer som blir provocerade över pride och liknande events, ni kan bara vända bort ansiktet om det nu är så jäkla jobbigt. Det offentliga rummet tillhör faktiskt alla, vi har alla rätt att vistas där och då och då göra sin egen grej. Pride är inte alls homogent vad gäller gaykultur, det finns mängder av olika sorters gaykultur representerat och det finns även en massa människor som inte tillhör någon gaykultur alls utan resten av året till och med kanske måste dölja vilka de är. Det finns även de medborgare som ni kallar ”vanliga” som bara vill visa att de också står upp för sin sexuallitet och ibland bara vill festa och ha kul med andra som de har detta gemensamt med.

För även om vissa vill gnälla och göra det mer politiskt än vad det kanske är, många av oss gör det bara för att det är jäkligt kul. För att det är fest sju dar i veckan, mycket vänner och mycket flirt. Måste det kännas så jobbigt för andra att vi har roligt?

.

Och nog för att R.P Martinsson kanske tycker att sexuallitet inte är en grej längre men det kan jag lugna honom med att det är det. Vi vill fortfarande avgränsa människor i grupper och kalla dem för namn när det är avvikande från normen som anses vara enbart preferens för motsatta kön. Man är antingen normal och vanlig och behöver då inte hantera något alls, eller så är man HOMO eller BI och då är man konstig och icke normal och då måste man komma ut, bearbeta, finna sig själv osv osv. Och tro mig mina vänner, man får fortfarande stryk om man inte beter sig rätt sexuellt på en landsortsskola nära dig. Åk över en landsgräns eller två så har vi dessutom fortfarande länder där man fängslas, förtycks, misshandlas och inte får fulla rättigheter bara pga vem man gillar. Sjukt konstigt faktiskt om ni bara tänker på det.

Så nej, kampen är inte över för en mer liberal syn på sexuallitet och kärlek och mänskliga rättigheter. Pride festivalen är inte bara glittriga läderbögar och megavänster butch flator, vi gillar olika. Och ja, det är helt okej att du surar och tycker det är äckligt/konstigt/störande whatever, men jag bryr mig faktiskt inte, för jag ser bara fram emot att ha roligt.

Två fina citat på vägen:

Fritt tolkat efter Charlie Sheen;

“Are you bi – sexuall?” “Bi-sexuall, what does that even mean??! Im by – winning! Win here win there win win everywere!”

.

Thomas Thorild (1759-1808) romantisk författare och diktare, skrev ursprungligen om kvinnan men den texten är så fin att den går att tänkas på över alla minoriteter tycker jag. (lustigt att en av de perioderna av västerlandets historia då liberalismen tog fart och var popis så skrevs en av de vackraste mest liberala texterna jag någonsin läst inte av en av upplysningstänkarna utan av en av deras motståndare, de något mer konservativa romantikerna)

En kvinna är för det första förståndig, för det andra en människa, för det tredje medborgare, för det fjärde en vän, först därefter är hon en släkting, en förälder och om hon själv vill, en älskare och partner.

HUR FINT? (nu tillbaka till utvecklingspsykologin)

Jag på mitt första Pride

5 thoughts on “Lite pride ändå.

  1. Tyckte om både Din och Norbergs text. Jag adderar Niklas(fd Blogge) http://blogg.tianmi.info/2011/06/20/en-dares-forsvarstal/ som är bra och ovanligt sansad
    då han inte skyller allt ont i världen på ”statsfeminismen”(den här gången är det kristendomens fel).
    Är själv kristen anark med borglig bakgrund, queer på engelska men inte på svenska (det är inget skällsord här).
    Får vi receptet på den italienska smörgåstårtan?

    • Tack för de orden och tipset, får nog hålla med, tycker det var ett rätt välformulerat och sansat inlägg. Personligen tror jag inte att en typ av religiositet (som typ hedendom framför monoteism som kristendomen) är ett bättre ”skydd” mot homofobi än andra, men jag upplevde mer att han utgick ifrån att jämföra amerikansk höger/vänster definition och personlig frihet, och där håller jag med. Tycker också att queer är mer intressant i den Butler:ska, engelska versionen, och att queer överlag blir mer och mer intressant som begrepp, funderade ett tag på att använda det snarare än ”feminist” för att det är lite mer inkluderande.

      Klart du ska ha receptet på smörgåstårta!😀 Kommer här:
      *Först täckte jag en plåt med brödskivor, kan vara vilka som helst egentligen, jag använda rågbröd snarare än vanligt vitt landgångsbröd
      – ca tre limpor av det bröd du vill använda beroende lite på hur stor du vill göra, jag gjorde nästan som en plåt vilket var tre/fyra limpor

      * Smeten som används mellan lager och för att täcka tårtan görs sedan
      – hälften hälften majonäs och creme fraiche, en stor burk av varje, salt och peppar

      *Till fyllningar sedan så använde jag en fetakräm på båda lagerna
      – fetaost, ca två paket, mixa med creme fraische till en lagom krämig konsistens som jag bredde på båda lagren förutom ”grundsmeten”
      – i övrigt så fyllde jag tårtan lite huller om buller med hackad mozzarella, skivade körsbärstomater, färsk basilika, hackad; soltorkad tomat, inlagd paprika och oliver, lufttorkad skina

      *Tårtan dekorerades sedan med bladspenat, körsbärstomater, mer skinka, rödlök, hela oliver samt lite mer grovt hackad soltorkad tomat

  2. ”Egentligen ville jag hålla mig med nytt HBT inlägg tills Pride, men kunde inte låta bli att posta nu ändå.

    För det här är så jäkla bra.”

    Tycker det är rätt dåligt då det missar poängen.

    Krönikören han hackar på har en helt annan syn på det offentliga rummet,
    men är också helt konsekvent i sin moral. Han tycker ju varken att heterosexuella eller homosexuella ska skylta med sin sexualitet i en stor parad, att sex är något man ägnar sig åt i var mans hem.

    Snarare borde ju grupperna som står bakom pride mana till en ”straight pride parade” där heterosexuella människor visar sin stolthet för sin sexualitet och sexuella identitet.

    Men så är inte fallet.

    Hellre en konsekvent konservativ, än en ”liberal” hycklare.

    • Jag tror inte Johan Norberg har ett dugg emot att annordna en straight pride heller, bara att kirra om man nu vill det! Sedan var ju också Johans poäng att en grupp som redan från början är förtryckt har större behov av att hävda sig i det offentliga rummet för att motarbeta statens diskriminering.

    • För övrigt är det lite gulligt att du Andres/Anders? (jag antar att det är det du heter egentlgien eftersom det är något sådant din mail är) verkar störa dig på allt jag skriver men likt förbannat läser min blogg månad efter månad, något måste alltså uppenbarligen roa dig!😉 Ha en fin fin sommar!

Kommentera

