Mer mediumdebatt

Hemkommen från en mycket lyckad Greklandsresa, A gillade landet lika mycket som jag, stort + på det.

.

Medens jag var borta hann jag både publicera den artikeln jag talade om i förra inlägget, som ni hittar HÄR som svar på Sturmark&Illis första artikel på ämnet medium och den så kallade ”vidskepelsen” och få svar från grabbarna, den hittar ni HÄR. Jag har idag även publicerat min slutreplik i debatten, här. Väldigt trevligt att faktiskt få svar på det man skriver! Sturmark&Illis andra artikel är betydligt mer modest och resonabel än den första, vilket tenderar att vara fallet. Det uppskattas så klart men man kan ju inte riktigt låta bil att känna att det är enkelt att komma undan med ordentliga generaliseringar och fördomar mot vissa typer av grupper och religiösa riktningar.

Vad gäller olika spirituella, new age, hedniska och ockultistiska rörelser så missar media aldrig en chans att göra sig lustig över företrädarna. Man väljer glatt sk. crazy – cat – ladys med lustiga sjalar och långt rödfärgat hår som pratar ogenerat om ”energier” och annat som den vanliga 3:an konsumenten tycker är kul att skratta åt. Väldigt sällan får någon annan typ av utövare ge sin bild och sin version av sin religiositet. Det är lite beklagligt och spär ju helt klart på fördomarna om ”nyandligheten” som något totalt irrelevant och lite fånigt. Jag har inget emot crazy cat layds personligen (är lite svag för folk som avviker från normer) men jag hoppas att fler utövare av alternativ religiositet vågar stå upp för vad man tror på så bilden kan nyanseras. Och att man vågar argumentera emot där det skrivs fördomsfulla artiklar om en.

För jag är inte själv spiritist men jag har nära vänner som är det. Att Sturmark&Illi kallar deras seanser för ”glada vänner som leker anden i glaset” stör mig. Bara för att man själv inte kan begripa att någon faktiskt tror på det här så ska man inte kasta det åt sidan som totalt löjligt. Ett intressant exempel från verkligheten är fredagens avsnitt av Glamourama, där bloggtjejen Anna Hibbs går till ett medium. Tydligen så var Hibbs vare sig totalt förstörd eller i något svagt tillstånd och hon var utmärkt nöjd med det mervärde mediet hade gett henne under deras session. Det är min huvudpoäng, att det kan vara väldigt svårt för någon annan att bedöma hur mycket en tjänst egentligen betyder för just dig. Jag blir irriterad på att Sturmark&Illi tycker sig ha rätt att döma andra människor och säga att deras känslor av värde kring sina medium – besök inte betyder något och inte har något värde. Vissa saker måste man få bedöma bara själv.

Personligen så tror jag säkert att det finns gott om medium som bara gör det de gör för pengar och för att de tycker det är kul att underhålla. (många trollkarlar använder ”tankeläsnings – tricks” något för förbud kanske?) Jag tycker själv att det ska vara straffbart att påstå att man exempelvis kan bota sjukdomar som det inte finns någon bevisad effekt på. Men existentiell hälsa, psykiskt välmående, en aktiv tro i livet är inget man kan kvantifiera och bevisa som mer eller mindre bra, för det är så pass individberoende. Och jag gillar inte när man drar alla över en kam och skriker efter förbud till höger och vänster.

(OBS så vi klargör det på en gång så ingen gnäller, jag tycker givetvis att man FÅR lagligen håna, baktala och förlöjliga alla religioner så mycket man vill, det är ett fritt land. Jag bara tycker också att jag har rätt att invända och protestera och att man ju kan hålla god ton i en debatt.)

Kommentera

