Stockholm 11/12

Självmordsbombreflektioner;

  • En självmordsbombare som uppenbart varit del av en ideologisk rörelse är inte samma sak som exempelvis lasermannen. Denna Abdulwahab har uppenbart delade erfarenheter med övriga svenska muslimer, men ingen av dem betyder att man kan förutse beteende. Både lasermannen och Abdulwahab var män som uppenbarligen var kapabla att ta till våld och som hade en avsaknad av empati på något plan, för lång ifrån alla människor kan gå över den gräns som vanligtvis hindrar oss från att konkret göra andra människor illa. Det finns svenska muslimer som haft så lika det går uppväxt som denna Abdulwahab och ändå inte blivit minsta radikal av detta. Det finns radikaler som har så nära det går samma åsikter som denna Abdulwahab men ändå inte skulle klara att sätta dessa i handling och verkligen gå ut och döda. Att två personer kommer från samma grupp, har ungefär samma åsikter, samma typ av erfarenhet i livet, betyder ändå inte att dessa två behöver vara ett dugg lika varandra. Vi är ju nämligen olika, vi människor. Så det är givetvis dumt att säga att man för att undvika islamistisk terrorism ska anklaga muslimer generellt, på samma sätt som det är dumt att påstå att Abdulwahab inte på något sätt har något att göra med övriga muslimer, i Sverige och Västeuropa.  Kan inte heller jämföras med lasermannen I och II. Även om dessa män med en stor sannolikhet hade ett visst hat mot en viss grupp människor, även om detta hat till viss del kunde varit påverkat av strömningar i samhället och åsikter runt omkring honom så agerade dessa personer ändå ensamma. Beslutet att börja skada var deras eget. I fallet med Abdulwahab och flera andra islamister som går över i aggressivitet så hade dessa ett understöd, en uppmuntran och en ideologi ifrån en befäst och existerande organisation. En organisation som både lever på starka hatbilder mot en annan grupp, och som är finansierade från flera håll. Problemet med militant, våldsbeakande islamism är att den har resurser och kompetens som många enskilda små militanta grupper säg inom tex vänstern inte har. Abdulwahab hade egen personliga egenskaper som gjorde honom mottaglig för en ideologi som fick honom att vilja döda andra människor. Vi vet inte om han gjort samma sak om han fötts i en annan tid och en annan grupp, det är ett samspel av det sociala sammanhang han var en del av, den ideologi han hade, den person han var och hans erfarenheter. Om en av dessa ”lasermän” blivit tränade och uppmuntrade av en större, internationell rasistisk rörelse hade jämförelsen varit möjlig.

.

  • Dessa små faktalistor som många lägger upp just nu om vilka som begår ”mest” terrordåd är förvisso intressanta men ganska orelevanta i det här fallet. För det första är de till viss del missvisande, och för det andra så är fliken med ”separatister” svår utanför den egna kontexten. Någonstans så syftar nämligen dessa på att visa oss utifrån vilken grupp som är ”farligast”. Separatister är dock inte alls farliga för de som inte bor i det land där separatisterna finns. I Sverige har vi mycket större risk att drabbas av terrorism från islamsk extremism än från ETA i baskien eftersom ETA inte är intresserade av Sverige. I Spanien däremot är risken annorlunda. Dessa siffror kan inte generaliseras över landsgränser. Att separatiströrelser blir så oerhört aggressiva tror jag personligen beror på att det ofta handlar om en långvarig minoritet i ett land, som upplevt generationer av förtryck på alla samhällets områden. Som har en livsfarlig blandning av avvikande religion, nationallitet, kultur än den större gruppen, och som ofta ligger socioekonomiskt i underläge. Att aggressiv terrorism springer ur denna röra är inte raketforskning. Basikerna i Spanien och tjetjenerna i Ryssland är väl de bästa exemplen. Vi har ingen så utsatt och avvikande minoritet i vårt land, eller för den delen norden alls, så vi kan inte tala om något separatist hot.

.

  • Inte heller de töntiga ”kolla vilken terror religion islam är” hemsidorna är relevanta. Man vill påvisa något sorts enormt hot från just specifikt islam vad gäller terrorism genom att visa hur ”många terrordåd muslimer begår”. Denna typ av listar är inte bara svajiga i sina källor (var siffrorna kommer ifrån) dessutom generaliserar de på ett sätt som inte kan göras vid relevant analys. Man klassar nämligen alla typer av terror brott som begås som ”våld från muslimer mot andra”. Detta är förstås inte sant eftersom en majoritet av alla dessa terrordåd begås i Irak, Afganistan och Pakistan. Om nu religionstillhörighet ska vara det viktiga så är det alltså ”muslimer som begår brott mot muslimer”. De kan inte användas för att hota oss här i väst med hur stor risk vi löper att råka ut från terrorbrott från ”muslimer”. Många av de sprängdåd som hamnar i dessa listors statstik skulle jag snarare klassa som delar av inbördeskrig på plats i dessa länder. Dessutom antyder man med dessa listor att religionen alltid varit den främsta utlösande faktorn bakom varför terrordådet begicks. I Irak, Afganistan och liknande konflikter så finns ett komplicerat samband av nationallitet, patriotism, olika lokala klaner, grupper och liknande, allmän politiks motvilja mot styrande, och inte minst, personlig hämnd. Granskin av videor och efterlämnade brev och dagböcker från självmordsattentat i Israel/Palestina antyder att mycket viktiga faktorer för många var personlig hämnd för döda släktinfar, vänner, käraste och så vidare. Islam och koranen har inte en sådan egen makt över människor att de som läser den omedelbart blir inspirerade att begå terrorbrott. Många andra faktorer spelar in och värst blir det när alla tillhörigheter, politisk, nationell, religiös, kulturell, personlig, etnisk osv. blandas.

.

.

 

Det var allt. For now.

Advertisements

4 thoughts on “Stockholm 11/12

  1. Muhammad Asad (formerly Leopold Weiss) (1900–1992), an Austrian Jew who converted to Islam, was a 20th century journalist, traveler, writer, social critic, linguist, thinker, reformer, diplomat, political theorist, translator and scholar. Asad was one of the 20th century’s most influential European Muslims.[1]

    In his book Islam at the Crossroads, he outlines his view that the Muslim world must make a choice between living by its own values and morality or accepting those of the West, in which case, they would always lag behind the West, which had had more time to adjust to those values and mores, and would end up compromising their own religion and culture. There are some playfully cryptic references to him in the recent bestseller The Orientalist by Tom Reiss (Random House 2005), and
    some slightly more sinister ones in the English translations of W.G. Sebald.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Asad


    Conversations with History – Talal Asad

  2. Problemet är att du inte läst Koranen eller några hadither.

    Här är ett typexempel på något som gör det svårt för oss att förstå Islam, Taqiyya:http://www.thereligionofpeace.com/Quran/011-taqiyya.htm

    Plocka upp ”koranens budskap” det är en väldigt ”snäll” tolkning av Koranen dessutom.

    Men kom ihåg att texterna från Mecka var de som är det viktigaste inom Islam, och att ordningen av surorna inte har någon som helst betydelse, då de längsta är sist osv, alltså inte rankade efter betydelse.

    • Jag är religionsvetare till yrket. Givetvis har jag läst koranen, och haditerna. Annars vore jag ingen vidare religionsvetare va?
      Tolkningar, olika interna kulturer av rankning av vilka verser som är viktigast, praxis, rättsskolornas uttolkningar, moderniseringsprocesser, olika grupperingar och sekter, det finns lite andra saker som måste tas med i analysen vid studiet av religioner än utvalda kanoniska texter.

  3. ”Islamophobia” is often used to criminalize any criticism of Islam (the crime of blasphemy and there have been many sentences in muslim countries)
    Have you read qur’an, do you know the living conditions of religious minorities, women, homosexuals in many muslim countries?
    The qur’an is a book very, very intolerant, for many people (all non-muslims and even Muslims not enough practitioners),only the flames of hell.

    Dictionnaire – Afficher le dictionnaire

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s