Tanten gnäller om gnäll

Vad är det för fel på mig som person? Varför tar jag åt mig så allergiskt mycket av gnäll? Gnäll ger mig utslag, får mig att totalt freaka och förflyttas mentalt 60 år fram i tiden till en riktigt sur och gammal demenskärring som inte har något annat än bitterhet kvar i kroppen. VARNING för detta inlägg om du tenderar att hålla med studentkårernas debattartiklar, då kanske du bara bör hoppa över detta inlägg och må bra.

.

Jag hatar när folk som har det så bra som i Sverige gnäller över en massa saker. Mest av allt hatar jag när ungsdomar och särskilt studenter gnäller. Alltså, tål det inte tål det inte! Studenttidningar är alldeles särskilt dåliga för mitt blodtryck, för det finns alltid en gnällartikel om hur synd det är om studenterna som måste ta poäng för att få pengar.

Ehem. Låt mig första bara förtydliga; Jag är ganska känslig mot sånt här, jag borde kanske bara hålla käften och inte säga något alls med tanke på detta. Men här kommer det i alla fall så en nypa salt är på sin plats. Sedan; Ute i livet, när man jobbar och ska få ihop sina pengar, då får man inte ett öre mer än vad andra är villiga att ge en. Att egentligen anse att man har ”rätt” till en massa saker är en mycket modern föreställning. Människans biologiska bakgrund låter oss leva precis som alla andra djur. Det vill säga, vill du överleva, ut och jaga eller leta rötter. Skaffa den mat du behöver. Punkt.

.

Därför stör jag mig så på de som anser att liv och överlevnad, alltså, mat, tak över huvudet, resurser, är något som bara ska komma, för att man har rätt till det. Alla levande varelser på denna jord måste göra något för att få sina resurser för sin överlevnad, det kommer inte bara flygande, man måste kämpa. Därför klarade jag inte av att överhuvudtaget se på SVT:s nya utbuade program (som alla ändå tittar på) ”Ung och Bortskämd” för den unga tjej som sitter och säger att hon ska bli skådis och inget annat jobb kan komma på fråga… Det må va att hon spelar detta för TV men bara att höra det ger mig anafylaktisk chock. Ut i skogen med dem bara! Låt dem äta stensöta och sniglar i en månad och se hur villiga de är att jobba själva sen. Men det är så klart inte deras fel. Inget är ju per definition ens eget fel, Fridolin är väldigt bra på att hitta anledningar till att det aldrig är ens eget fel att man inte gör sin jäkla läxa och sitt jäkla jobb.

Debatten är skevare än tornet i Pisa. På newsmill ska vi också diskutera vems fel elevers betyg är. Det är alla andras fel än eleven själv, lärare, skolan, regeringen, the society osv osv. Men absolut inte Kalles eget fel att han spelade Modern Warfare CoD istället för att göra sin historieläxa.

.

Så va det studenterna. Som det är synd om förstås. För de får inte en massa mer pengar från staten av vad de redan har för att plugga. (vilket typ inte händer i något annat land, trots detta är det sjukt synd om oss.) Rent intellektuellt inser jag att kåren är en lobbyorganisation som göra allt för att företräda sin egen grupp, så klart, det är ju det lobbying går ut på. Och rent intellektuellt så håller jag faktiskt med (hör o häpna!) Vänsterns Hanna Mörck om att man ska se över just trygghetssystemen. Trygghetssystemen så som sjukskrivning tycker jag man borde kunna lösa på ett smidigare sätt och Mörcks förslag om att ta fram halvtidssjukskrivning för studenter är bra. Ofta kan man ju ligga hemma och läsa en bok och skriva en text även om man är sjuk.

Men, hela attityden som genomsyrar exempelvis denna artikel gör mig så där allergisk igen. Man konstaterar att det sällan lönar sig med högre utbildning, vilket jag håller med om, men lösningen på detta är då inte att sänka marginalskatten, så det ska börja löna sig att vara lite mer utbildad, utan att skapa mer socialförsäkringar, som kostar ännu mer skattepengar, som kräver ännu högre skatt och således gör det än mindre lönsamt att utbilda sig. Man är upprörd över det faktum att man måste ta sina poäng för att få pengar. Ja. Att göra sitt jobb, dvs ta sina poäng är ju liksom grunden för att man ska få ut lönen. Tror man att det fungerar på en arbetsplats att inte lösa sina uppgifter? Fakturering den här månaden? Nej, tror jag skiter i det. Va? Vill du inte ge mig full lön nu? Bhuhuh

Klart man måste ta sina poäng om man ska anses studera på heltid och få pengar! Visst det nya systemet med att titta så långt tillbaka som tio år är kanske inte helt lyckat, kolla upp det, men grundvärderingen, att det är jobbigt att man måste ta sina poäng, va?

.

Och detta med studieovana hem, det är fint att man går ut i skolor och säger att ”du kan bara prova på att plugga, kolla runt lite, göra någon kurs, det gör inget om det inte går” jättefint. Verkligen, men, vi är i en global värld där hela Asien inte tycker synd om sig själva om de måste göra läxan och som kommer köra om oss så jäkla hårt. Vår ekonomi håller inte i framtiden för att alla bara ska kunna ”pröva på” högre studier, inte en skattepeng kan gå in i en utbildning om inte personen som går den tar utbildningen på allvar. Vill man mysa och pröva på högskolan så kanske man ska betala det själv. (undrar jag) Att säga att vi ska ha folk från olika grupper på högskolan och därför ska sänka kraven står jag fast vid är ett feltänk. Barn från arbetarfamiljer är inte per definition dummare, de kan klara lika höga krav som alla andra. Argumentet att de inte har studietekniken är inte högskolans problem, det är skolan problem. Vi går i skolan i nio år, minst. Har man inte lärt även arbetarbarn som jag att läsa och analysera på nio år har vi problem. Statens roll är inte att curla folk, den är att ge alla samma förutsättningar oavsett hur man är född. Därför har vi det skolsystemet vi har och det är ytterst det skolsystemet – tillsammans med individen – som har ansvaret för att alla ska kunna gå in i högskolan och klara de mål vi måste sätta upp för att vara konkurrenskraftiga. Och åter igen, hur normalt är det att man vill kunna göra viktiga inlämningar på jobbet ”en annan dag som passar mig bättre”, eller att dina arbetsuppgifter alltid kommer vara exakt helt klart och perfekt formulerade? Hur ska det gå ute i arbetslivet för de som anser sig ha rätt till en totalt sopad bana i högskolan?

Den här artikeln var rolig också, den måste jag länka till. Inget fel att inte klara arbetstempot på McKinsey, det är ett hårt tryck, inget snack om saken, vi är alla olika och vissa av oss tål press bättre än andra. Men den här typen av ”hävda din rätt, så här länge ska du jobba, prata med facket!” Så, naivt. Det finns branscher, som hur många artiklar ni än skriver alltid kommer vara oerhört pressande. Jag har varit inne och nosat i modellbranschen. Tror ni att man där kan komma och gnälla över 40 timmars arbetsvecka? Eller att man tycker det är för stressigt just nu? Eller som rockstjärna eller skådis? Eller som konsult? Passar du inte, orkar du inte, så fine, där är dörren. Det kommer alltid stå hundra andra bakom den och hoppas hoppas på att få komma in och göra det du gör + lite till för att få vara med.

Vissa branscher fungerar bara rakt upp och ner efter marknadens princip. Det som säljer, säljer. Det som inte säljer, lönar sig inte. Om du inte presterar är det tack och adjö, inte för att du är dålig människa på något sätt utan för att du inte säljer. Vi vill ju ändå ha dessa jobb så mycket eller hur? Jag tycker fack och arbetsregler ofta kan vara fina och bra saker, men inte när det gäller ute på den stora scenen där du tjänar miljoner, har enormt ansvar och sitter på mycket makt. Då är det deras way, eller the high way. Så fungerar det för egenföretagare också. Önskar bara att alla såna här fackliga gråt-artiklar kunde se utanför sin egen världsbild ibland och förstå att McKinsey och Jay Z inte kommer bry sig om att de skriver upprört om hur många timmar man måste jobba i deras bransch. De kommer rycka på axlarna och skratta hela vägen till banken.

.

Nu har jag gnällt klart för idag, ni ser! Jag gnäller också, om hur mycket jag hatar gnäll. Jag borde kanske sätta ett kodlås på mitt tangentbord som spärrar mig från att skriva om jag har ett visst blodtryck. Pussoklem.

Jag

One thought on “Tanten gnäller om gnäll

  1. Skönt att höra fler ungdomar som tycker likadant, i synnerhet i frågan om att alla kanske inte ska få ”prova på” högskolan utan motprestation på obestämd framtid helt gratis. Visst, för CSN behöver man prestera, lite grann, och det är inte gratis med studielån, men då behöver man heller inte betala för själva studierna ens…

    Man får väl tacka regeringen för att man snart åtminstone slutar skänka bort utbildnigsplatser och bostäder till utomeuropeiska studenter. Inte för att det kommer att lösa problemen med våra svenska studenter, men det är åtminstone ett litet ljus i mörkret…

    Nåväl, tack för trevlig läsning och fortsätt gärna att skriva om detta ämne!

Kommentera

