Rör inte min inte kompis!

”Jag blir så arg på hur media och eliten uppe i stockholm behandlar det här problemet, man bara tystar ner, och sen om man är minsta kritisk till någon invandring eller vissa av de här främmande kulturerna och allt vad de gör där så är man rasist. Så jäkla fult att göra så!”

Ungefär precis vad man hört hundra gånger i media hörde jag också själv när jag var hemma i Katrineholm i helgen och pratade politik med några där. Och visst blir man lite ställd, och irriterad för någonstans har jag försökt förklara att invandring INTE är ett problem man tystar ner, och att de som säger det påfallande ofta inte har några egentliga argument förutom att man hatar aftonbladets ledarredaktion typ. Men för viss är man en del av ”etablissemanget”, overklighetens folk, som bor i stan och läser DN kultur och anlägger sig ett visst förakt mot obildningen. Därför känns det lite i hjärtat när man försöker förstå varför människor hemma på byn reagerar som de gör. Och jag tror det finns tydligt både rätt och fel slutsatser på båda sidor.

.

Rasism och nazism, i sina original är relativt döda ideologier. Jag tror extremt få människor i Sverige idag de facto skulle stolt kalla sig för rasister. Varför är man det liksom? Rasismen som ideologi är så monumentalt överbevisad på alla fronter att den är värdelös. Visst, det finns rasistiska tankesätt kvar hos människor som de inte alltid är medvetna om. Av typen ”afrikaner har rytmen i blodet” det vill säga antaganden om att vissa människor har medfödda egenskaper på grund av sitt ursprung som faktiskt inte kan vara medfött på det sättet kollektivt. Men en regelrätt rasism, där man förespråkar att värde baseras på hudfärg och hårfärg ter sig absurd för de flesta personer.

Därför blir också den lite grumpy äldre mannen på landet i Skåne arg över att aftonbladet säger sig driva sin kampanj ”Mot rasism”, likt mina bekanta hemma på landet, man är inte rasist, för man dömer inte folk efter hur de ser ut, och då vill man inte heller bli kallad för rasist. Och visst finns det från medias och vissa ”officiella” håll en tendens att prata om rasism i samband med detta. En majoritet sd väljare bryr sig inte om egentligen hur du ser ut, de bryr sig om hur du beter dig.

.

Hur mycket historia vi än läser så är det så enkelt att glömma och inte riktigt dra några gemensamma paralleller genom då och nu. När jag var liten kunde jag inte fatta förintelsen och andra världskriget. Man fick ju lära sig att Hitler och gubbarna var rasister, och till och med, med extra tillägg, nazister. Jag fattade vad rasism va för något, och jag fattade att nazister även ogillade handikappade, homosexuella och andra grupper. Men jag fattade inte varför judarna som folk drabbades så hårt. De såg ju inte så annorlunda ut! Jag minns att jag satt och tittade på en massa porträtt av människor som mördades av nazisterna i deras läger i en bok och jag kunde inte se någon direkt skillnad mellan dessa judiska personer och vilken annan europé som helst. Kanske hade judarna ibland svart hår, men det hade ju tyskar också ibland. Bilden av hur rasism kunde skapa judehatet förstod jag bara inte. Inte fören jag var äldre insåg jag till fullo att antisemitismen inte kommer av att judarna såg ut på ett sätt, utan för att de var på ett sätt. Judarna var en avvikande grupp. De hade en egen religion och firade därför bara sina egna högtider. De talade delvis ett eget språk, de hade egna klädkoder och lustiga hattar. De hade avvikande kulturella vanor och ville inte äta samma saker som vi. Antisemiteismen baserades på judarnas annorlundahet i deras uppträdande och avvikande kultur, inte på grund av hur de såg ut.

.

Jag tycker det krävs att man verkligen funderar över detta faktum för att förstå varför islamofobi är ett sådant problem idag och varför vi missar målet om vi säger att det handlar om rasism. Tolerans är verkligen inte bara att kräva att vi ska respektera alla oavsett vilken färg de har på håret och ögonen. WTF liksom, den typen av tolerans kan du utan kräva av en femåring. Tolerans är något djupare och svårare än så, som vi faktiskt kan vara riktigt dåliga på. Tolerans är att tolerera inte att folk bara ser annorlunda ut utan att de faktiskt beter sig annorlunda. När du träffar någon som pratar högt, har stark brytning, luktar otvättad, har konstiga kläder, blir arg och upprörd utan större anledning, det är då man upplever irritation, rädsla och intolerans på allvar.

Eller att helt enkelt acceptera att folk väljer andra sorts liv. För vissa människor är det sjukt provocerande att leva på stureplan, äta ute varje dag, festa som fan, bara lägga pengar på svindyra märkeskläder, inte tjäna sina pengar själv utan bli försörjd av föräldrar eller partner. För andra är det oerhört provocerande att det finns människor som väljer att leva i skogen, ha mulltoa, bara odla sin egen mat, inte använda schampo, inte vilja jobba utan bara leva för sig själv, aldrig slänga saker, bara använda begagnat. Det är först i mötet med någon som vi  verkligen inte förstår, eftersom vi själva aldrig någonsin skulle vilja leva så, som vår tolerans prövas. Toleransen för dem som har ett annat beteende, en kultur och en religion vi inte kan förstå, det är den som är så svår! Och det är den Sd och många av sd:s väljare inte kan klara av. De kan inte acceptera och bara låta va när det kommer till grupper som beter sig så monumentalt annorlunda. Inte heller finns det vilja att träffa denna människa som kan verka så annorlunda för att se om det stämmer, om vi verkligen skiljer oss åt så mycket bara för att vi har helt olika kläder och kroppsspråk. Där gror kanske inte rasismen, men fördomar. Och rädsla.

.

Därför gör vi oss en otjänst om vi gör diskussionen om tolerans till en fråga om rasism. Den stämmer inte tillräckligt bra överens med verkligheten. Rör Inte Min Kompis var en välkänd och enligt mig själv fantastisk liten kampanj mot just rasismen. Den pekade ut det faktum att vi alla ju faktiskt känner någon som är ”fel” enligt den äldre, typiska naze extremismen. De kan komma efter den vän, din arbetskamrat, därför måste vi göra motstånd, Rör inte min kompis!

Men kanske behöver vi en ny kampanj för den här konflikten, och för den här tiden. Rör Inte Killen Som Jag Inte Vill Vara Kompis Med Men Som Förtjänar Att Leva Lika Mycket Som Jag. Den är helt klart lite svårare och lite mer komplicerad. Och för lång för att skriva på en knapp. Och den behöver flera grupper ta till sig, både Sd väljaren, islamisten och AFA kidsen.

6 thoughts on “Rör inte min inte kompis!

  1. Trevlig läsning. Problemet med debatten om invandring är väl inte bara att alla som föröker säga något negativt blir kallade rasister. Det värsta tycker jag är att politeker år ut och år in bara pratat om hur mycket vi behöver invandring och hur bra det är, och alla dess fördelar. Ungefär som att bara 40talisterna går i pension så kommer arbetslöshetsproblemen att ordna sig. Så nu efter alla dessa år av ovillkorlig invandring så finns det väl inte så mycket positivt om man nu inte tycker det är bra med segregation, utanförskap och hög arbetslöshet.

    • Nå, jag vet inte riktigt om jag håller med om att det ”inte finns så mycket positivt” med invandring… För egen del så tycker jag faktiskt att det är viktigt att framhålla att jag är för invandring av princip som humanist. Helt enkelt för att det är rätt att låta människor som flyr få skydd och chans till ett bättre liv. Om inte vi hade haft inställningen att man ibland bara måste ta emot folk för sakens skull, inte av några ekonomiska vinstargument så hade inte jag funnits då min farmor kom hit på flykt. Inte heller hade jag fått träffa och lära känna min kärlek och ett gäng vänner och kollegor. Och det hade varit en stor förlust. Bara deras liv och välmående anser jag gör allt värt det, man ska inte glömma att vi pratar om människor och inte bara siffror.
      Sen tycker jag man ska backa upp sina påståenden med lite mer fakta än ”vi minsann vet att det har gett negativa följder”.

  2. Ena hlften av mina föräldrar är från Estland som kom under andra världskriget och min nuvarande flickvän är från ett utomeuropeisktland. När mina släcktingar kom till sverige så fick dom ingenting, man fick låna sen skulle det betalas tillbaks. Sen fanns det jobb och något att göra. Men att bara öppna gränserna och sätta människor i getton kan ju inte vara bra för någon. Så visst är jag för en humanitär invandring. Sen det ekonomsika. Ett fattigt land som sverige med ca 1200miljarder i stattskuld och en överbelånad befolkning (belåningsgraden i förhållande till inkomst har aldig varit så hög som nu) så kanske man ska tag i de inhemska problemen först. Tråkigt att behöva tänka på på ekonomi när det gäller att hjälpa människor, men till syvene och sist så handlar det om att det finns pengar för att ta hand om männsikor, fram till att dom får jobb. Just nu med en arbetslöshet runt 8% (om jag inte är helt fel) så är ju inte allt guld och gröna skogar direkt. Men det har ju givetvis inte endast med invandring att göra.

Kommentera

