Ja, ni röstade men Nej, Sd är fortfarnade inte ett seriöst parti

Jag är väldigt missnöjd med valresultatet. Glad att Alliansen fick den största delen av rösterna men inget av blocken fick majoritet, och SD kom in i riksdagen. Från och med nu måste vi förhålla oss till ett kaotiskt läge och förhandlingar hit och dit, och Sd kommer alltid stå där och vilja vara med. Jag vill inte ge sd inflyttande i svenska riksdagen alls, trots att de blivit framröstade, och jag ska tydligt förklara varför.

.

Det finns onekligen fördomar och en mycket osympatisk människosyn i delar av SD, hur mycket de än försöker förneka detta. Jag säger inte att alla i sd och alla som röstar på dem är rasister, men onekligen har folk fördomar. Homosexuallitet är en ”Perversion” och invandrare har ”aggressiva gener”. Uttalanden som dessa går helt enkelt inte att bortse från, uppenbarligen tycker många i sd att alla inte är lika mycket värda utan att vissa människor är ok att baktala och särbehandla eftersom de är fel på något sätt. För mig är det en oacceptabel människosyn.

.

SD är inte kompetenta att sitta i riksdagen för fem öre. De kan uppenbarligen inte ens räkna rätt på plus och minus, och jag misstror starkt att någon i SD har kunskap om hur moms, ränta och finansindustrin fungerar. Det borde vara otänkbart att rösta in människor som är så obildade i den riksdag varifrån landet styrs. Deras budget är grovt felräknad på alla sätt och vis, jag har personligen hört Åkesson själv erkänna att de inte har någon kompetens på näringsliv och företagande i paritet och därför inte kommer diskutera såna frågor alls. De har vare sig intresse eller möjlighet att diskutera några riktiga frågor, det enda de kan är att gnälla om invandrare, som om det vore en universal lösning. De har redan visat i sin rapport om våldtäkter att de inte har någon koll på vetenskaplig metod. Man kan inte styra något så viktigt som ett helt land med en sån inställning.

.

SD vill frångå principen om att alla människor har rätt att i en demokrati behandlas lika. SD har exempelvis tidigare talat om att man borde förbjuda koschermat, halamat och ”icke svensk arkitektur” i Sverige. Varför då? Ingen i sd har hittills kunnat ge mig ett vettigt svar på den frågan. Varför? Vad är problemet med detta? Varför har jag som individ inte rätt att äta och bygga mitt bus som jag vill? På vilket sätt definierar man icke svensk arkitektur och icke svensk mat? Innebär detta att jag inte får äta nudlar och besöka Kina slott eller är det bara mellanöstern mat och arkitektur som detta är viktigt att poängtera att den är osvensk? Om jag är vit, svensk och blond och väljer att inte äta griskött av egna hälso eller etiska skäl, då säger man inget. Däremot om en judisk skola vill ta bort griskött från menyn eftersom judar i regel inte äter griskött, då är det fel och osvenskt och borde förbjudas? Om det är så logiken går, och jag kan inte så något annat på deras hemsida och valmanifest, då ska man alltså särbehandla de som är judar från exempelvis då mig. Denna typ av särbehandling får inte förekomma i en demokrati, det är en skam.

.

SD kan inte motivera sina egna formuleringar. Man vill exempelvis förbjuda halal och koscher slakt i Sverige, suprise, det är redan förbjudet. Den som finns följer svensk djurskyddslagstiftning. Men, säger sd, då vill man förbjuda importen av det kött som inte följer svensk djurskyddslagstiftning. Fast bara förbjuda import av halal och koscher kött förstås. Jag har försökt fråga sd flera gånger, ska vi då förbjuda den populära och stora importen av danskt griskött? Den följer uppenbarligen inte svensk djurskyddslag och jag skulle definitivt säga att den framställs genom djurplågeri. Men nej, det vill man inte förbjuda. Varför inte? För att det inte är arabiskt/judisk djurplågeri och därmed inte lika farligt? Denna lilla enkla principfråga har jag fortfarande inte fått ett vetigt svar på från någon från sd.

.

Detta är typsikt för hela deras politik. De vill minska invandring men missuppfattar gravt vad invandring egentligen kostar eller hur samhället egentligen ser ut. De vill att allt från mat till människor till ”attityd och kroppsspråk” ska vara svenskt men den kan inte själva definiera vad ”svenskt” i det fallet betyder. Man ska alltså tvingas lyda något som inte går att definiera. Ja ni ser ju själva hur omöjligt det blir. De kan inte lägga fram något politiskt förslag som känns seriöst för de prövar allt så dåligt och har så dåliga kunskaper om hur saker och ting fungerar. De säger att integration har misslyckats men vill inte ha någon integrationspolitik.

.

SD lever i en fantasivärld med lösningar som är omöjliga i verkligheten och som bara bygger på att man inte vill se det som är främmande och konstigt. Man vill ha en exakt homogen befolkning och gå tillbaka till 50 talet. Men det är omöjligt. Världen är global, världsekonomin och finansindustrin är global. Vi kan aldrig gå tillbaka till femtiotalet, sorry. Jag håller inte riktigt med om att SD kom in för att vi inte diskuterar integrationspolitik. Det kan vara en del av svaret men inte hela. En annan del av svaret är också helt enkelt att det finns människor med fördomar som inte förstår hur samhället fungerar. Och då hjälper inte någon debatt i världen.

Nu måste vi prata med varandra, allihop. Vi måste mötas och träffas och se att vi alla är olika och har olika bakgrund och erfarenheter. Vi måste våga anställa folk som inte riktigt är som alla andra på arbetsplatsen, och vi måste våga ta snack i alla kompisgäng om vad för fördomar vi har, varför vi har dem. Vi måste prata om allt och vara mycket kritiska. Och alla måste öppna ögonen och inse vilken värld vi lever i idag. Det enda positiva med detta är just att alla pratar om politik idag. Alltifrån brudbloggar till tidningarna, till familjer runt om i Sverige. Och jag ber er, när ni är i dessa samtal; Läs på, och fundera, var är mina grundvärderingar. Varför ska alla vara som jag? Vad skadar det om folk tillåts ha sina egna uttryck? Men jag vill också betona, Våld och hot är aldrig en bra metod mot någon. Att misshandla sds kandidater, kasta ägg på deras möten och likande är INTE rätt väg att gå. Det visar bara på dem som rätt och det är aldrig ok att skada sina medmänniskor, oavsett deras åsikter. Bemöt alla som du själv vill bli behandlad, med artighet, men var tydlig, vi Accepterar inte Rasism i vår riksdag!

Valartiklar bonanza: SVD 1 2 3 4 DN 1 2 3 4 Expressen 1 2 3 Aftonbladet 1 2 3

6 thoughts on “Ja, ni röstade men Nej, Sd är fortfarnade inte ett seriöst parti

  1. Eftersom du är insatt i ämnena Religionshistoria och Religionsbeteendevetenskap borde det vara glasklart och uppenbart hur SD kan ha så stor framgång i valet.

  2. Sd = typ inskränkta Sossar, ”folkhem”, ”protektionism” ,”arbetarideal”, ”folkviljan” etc kort å gott ”national”sossar… opps

  3. Jag får lite den känslan av att SD vill svälta ut invandrarna… Hur tror ni dom kom fram till det?
    – Hur skall vi få dem att flytta?
    – Vet inte? Vad behöver invandrare för att leva? Kan vi stänga av deras luft flöde?
    – Nej Nej Nej… för uppenbart….
    – Kan vi förbjuda Deras kläder så dom fryser ihjäl?
    – Njaa men du börjar närma dig!
    – Igen mer mat!! vi förbjuder kebab och falafel!
    – Nej nej nej! det är så jävla gott. JAG VET! Halal!

  4. Ping: 2010 in review – wordpressstyle « Avva

Kommentera

