Sex och religion

Redan de gamla Indierna…

Idag berättar svenskan om Lena och Antoons nya antologi om sexuallitet och religion! Lena är en lärare/kollega från uppsala och Antoon är professor i Lund, hans böcker är mer eller mindre en obligatorisk del av svensk grundutbildning i religionsbeteendevetenskap och han droppar förbi Uppsala då och då.

.

Superintressant tema och en bok jag definitivt kommer lägga rabarber på, sexualitet och religion är ju något av en favorit kombo! (ungefär som alla andra favorit kombon jag har som innehåller sex höhöh) Som hedning så är sexualiteten en av de absolut viktigaste grundstenarna för religion i vardagen, alla lagda åt det hedniska hållet håller kanske inte med om detta men för mig är det självklart. Sexualitet är det mest tillgängliga verktyget för människan att känna andlig närvaro, eftersom det är så tillgängligt och effektivt. Inte nödvändigtvis för den intellektuella delen av vår andlighet men för upplevelsen. Få andra aktiviteter och områden gör energi och energi – manipulation så tydligt som sex. Därför tror jag inte att mysticism och den mystiska delen av religion är möjlig utan sexualitet. Antingen använder man frustrationen i avhållsamhet som källa eller stimulansen i utlevandet.

Religioners restriktiva syn på sexualitet tror jag personligen mer eller mindre helt hänger ihop med den där biologiska aspekten av det, nämligen barn. Barn som i sin tur leder till en massa juridiska problem så som familjen, arv, släktens delning och så vidare. Jag tror personligen att det är denna aspekten som de kulturella religionerna vill kontrollera och begränsa snarare än njutningen och sexet i sig. Undantaget då vissa riktningar av de monoteistiska religionerna där man faktiskt öppet vill begränsa kroppens upplevelser för att maximera andlighet då kroppen och anden ses som åtskilda. Som i traditionell luteransk kristendom. (aska och inga gardiner…) Jag känner snarare att mainstream islam och judendom har en mycket begränsande syn på lössläppt sexualitet men en positiv syn på sex inom äktenskap och fasta förhållanden.

En annan liten intressant grej som jag vill påpeka med sex och religion är att sex ju faktiskt är ett av de få ämnen som man kan betrakta och diskutera utifrån ett totalt allmänmänskligt och fristående perspektiv. Sex ser likadant ut för alla människor, alltid. Kulturen kan försöka främja eller motarbeta vissa element men alla människor kan i grunden ha precis samma sex och sex har inte heller förändrats mellan tider och kulturer. Analsex är tex inget som uppfanns på det sjuka 70 talet, redan på 2000 f. Vt. kände man sig tvungna att kommentera fenomenet, alltså existerade det tydligen, annars hade man inte lagt energi på att ha åsikter om det. Sexualitet erbjuder en typ av fristad från kultur, klass och historiens gång. Jag finner det mycket charmigt på ett sånt där hedonistiskt, djuriskt sätt.

.

Andlighet, mystik och sexualitet har mycket saker gemensamt, därför passar de väldigt bra att diskutera i förhållande till varandra. Fler böcker om sex och religion tycker jag, så skaffar vi oss den här så länge! Ja!

.

PS. 1 Visst är Antoon Geels helt sjukt lik John Locke i Lost? Jag tänker alltid på det när jag träffar honom… det har liksom gett mig en bild av att Antoon sysslar med jakt och att spåra krokodiler på fritiden

PS. 2 Kommentarer på internet – artiklar är helt underbara. När jag kollade sist hade det spårat ut i en diskussion om analsex. ”Jaha, men det kallas kloaköppning på vissa djur, vill du krypa in i en kloak eller!?” eller ”Men vaddå, ska man få ta alla hål eller? Om jag är en läkare då och skär upp ett hål som jag vill, är det ok eller??!” Så jäkla underhållning asså. (privat tips från mig: well, man kan absolut ta vilka håll man vill men vad sägs om att börja med dem som skänker njutning? Bra grej att utgå från kanske?)

PS. 3 Och självklart kan man inte överhuvudtaget beröra ett ämne på det här sättet utan att stormas av ateist – galningar som tycker att alla vi religiösa borde skjutas. Jag känner att debatten har ett litet underligt fokus just nu från bland annat DN och Newsmill. Varför hör jag aldrig från någon ”liberal” eller någon Humanisterna – representant att vi religiösa också ska beskyddas från alla tokar som attackerar oss konstant? Varför vill inte liberaler försvara även de som är annorlunda om de inte är rätt sorts annorlunda?

PS. 4 Ta hand om varandra och, som vi alltid säger, tålamod, respekt och mycket glidmedel!

Lämna en kommentar