smuts eller inte smuts?

Om liberaler är besvikna på alliansen på vissa områden som berör individ och sociala sfären så kan vi av den senaste tidens uttalanden från S håll konstatera att det verkligen inte skulle bli bättre vid regeringsbyte. Carina Hägg från Socialdemokraterna har lyckats fin fint med att slå något sorts rekord i att applicera sin privat moral på vad som borde vara lag. (och de facto är lag idag…)

.

En liten historia; En diskussion jag hade en gång med en studiekamrat belyser väldigt väl detta med olika syn på kropp och sexualitet. Hon frågade mig (lite nyfiket tror jag 😉 ) om mina erfarenheter och vanor vad kommer till sex och partners, och hon vart väldigt chockad över vad hon fick höra, satt mest och gapade som jag minns det. Och så sade hon; ”Jag skulle aldrig kunna göra så med min kropp, jag skulle aldrig kunna smutsa ner den på det sättet.” För henne var det självklart att de handlingar och vanor vi talade om var smutsiga och förnedrande för kropp och själ. Utan att gå in på allt för personliga saker så kan vi väl säga att jag eh…, inte tyckte det. Dagen efter vår diskussion (som slutade med att hon verkade väldigt skeptisk till att någonsin vara i samma rum som jag) så kom hon faktiskt fram till mig och sa; ”Vet du, jag kan acceptera att du funkar annorlunda än mig, jag förstår att du är på ditt sätt och att du mår bra. Jag bara hade lite svårt att förstå att någon faktiskt fungerade som du gör!”

(låt mig här inflika att jag själv tycker mig vara hyfsat normal och inte alltför extrem, inga laxar, hundkoppel eller blomvaser, jag kanske snarare tror att det var hon som tog i lite i underkant.)

.

Detta synsätt går ofta igen i sociala frågor i politiken. Man är av en åsikt, och känner starkt, att säg, vistas på överhypade stureplansklubbar, är ”smutsigt” för ens kropp och själ. Man är så starkt av den åsikten att man inte alls accepterar att alla faktiskt inte delar den åsikten och den känslan. Just det beteendet ser vi hos Carina Hägg. Först i en artikel om sexköp, sedan i en om att vara surrogatmamma. (med ett bra svar..) Hägg vägrar konsekvent att acceptera att någon kan ha en annan åsikt i de här frågorna än hennes egen, att sälja sexuella tjänster är smutsigt och ”alltid en kränkning”. Att vara surrogatmamma är ”kopplat till slavhandel”.

Individen och kvinnans rätt att få göra va tusan hon vill med sin kropp, om det så är att vara surrogatmamma eller ta emot en slant för ett handjobb är mindre värd för Hägg än hennes egen uppfattning om vad som är rätt och fel, fint eller smutsigt.

.

Sorry, jag må hålla med Carina på vissa punkter rent personligen, men politik ska styras så lite som möjligt av ens egna känslor kring fult och fint och så mycket som möjligt av liberala principer om individens frihet över sina kroppar. Vi ger redan individen frihet att röka, dricka och äta dålig mat och därmed förstöra sin egen hälsa, precis som vi ger individen frihet att jobba extremt hårt och under mycket press, som akutläkare, konsult, banker osv. trots att det kan verka skadligt på kropp och psykisk hälsa. Att konsekvent vägra samma frihet för individen när det handlar om livmoder, kön och sex kan inte vara annat än en hedersmoral om vad som är allvarligast och viktigast för politiken att göra. Att hindra en kvinna från att förstöra sina lungor med rök, eller att hindra en kvinna från att, ve o fasa, få något ut ekonomiskt av sin livmoder.

Kommentera

