Lite mer om kvinnlig sexuallitet

Det har varit lite snackigt om  ämnet tjejer/sex här i bloggvärlden känner jag, och Nour el Refais stand up om killars oförmåga i sängen kändes som något av en nodalpunkt i hela diskussionen.

.

Elin G, Gustav A, Lisa M och Hanna F är bara några som har avhandlat ämnet.

_____________

Så här va; jag tycker det är väldigt viktigt att prata om sex, eftersom det är ett ämne som inte blir bra om man bara håller tyst. Snarare tvärt om, jag tror att förmågan att ha bra sex är starkt beroende av att kommunicera bra, om det är något mellan flera personer det vill säga.

Synen på sex är en av de grejerna som kulturen mest bidrar till att forma. Vad som anses fint, fult, bra, dåligt är väldigt beroende på synen på rent och orent. För mig är detta något av en huvudfåra för min religiösa tro. Som hedning är jag övertygad om att det inte finns NÅGOT rätt eller fel med sex så länge ingen skadas. Sen är jag medveten  om att ”någon skadas” kan vara svårt att bedöma. Men min grundsyn på saken är att sex ska vara något neutralt, att alla skam och  skuldkänslor, alla överdrivna förväntningar och allt hemlighetsmakeri inte hjälper alls utan tvärt om försvårar och saboterar för ett öppet och hjärtligt sexliv. Att vi därför ska våga prata om sex, jämföra med varandra och fantisera helt fritt tycker jag är JÄTTE viktigt.

___________________

Jag tror också, efter en del funderande och diskuterande att sex är något som varierar mycket från person till person. Det är ju ganska tydligt att vi har olika behov av sex. Vi har väl alla varit i ett förhållande där det är tydligt att parterna helt enkelt inte har samma sexuella behov. Därför tycker jag att det är lika dödsviktigt att man redan från början i en relation är jäkligt ärliga med vad man vill ha och vad man behöver. Visst kan ens behov av sex förändras under livets gång, med olika partners har man lite olika sex och därmed också lite olika vanor. Men vissa saker tror jag ändå att man kan behöva reda ut, att någon tex har en betydligt högre/lägre drift än den andra är något som man behöver reda ut om man ska leva tillsammans.

När det gäller kvinnlig sexuallitet så har jag lite funderingar. För det första så tvivlar jag på att det finns en typisk ”kvinnlig sexualitet”. Visst, vår biologi medför vissa gemensamma nämnare, men uppenbarligen så reagerar vi ganska olika på olika typer av stimulans. Driften sen verkar ju uppenbarligen vara väldigt varierande, jag har aldrig fattat grejen med ”Killar har all lust, tjejer är de som behöver övertalas.” En majoritet min erfarenhet pekar på motsatsen, som sagt, vi är uppenbarligen olika.

Jag såg Nours stand up numer, och jag måste säga att jag tyckte det var lite disturbing, driva med att killar är så dåliga i sängen liksom, känns lite ”klassiskt”. Jag håller faktiskt starkt med Lisa här. Alla tjejer är inte lika, det är inte så att det finns någon sorts stor kvinnlig hemlis om att tjejer egentligen inte gillar penetrering. Dessutom, om nu en tjej gillar eller inte gillar saker, så får hon väl såga till om det! Sex handlar så mycket om att kommunicera och respektera. Vad man än gör.

.

Jag vill också passa på att lyfta fram och tipsa om det här inlägget hos Hanna, det är bra att det finns såna här tillfällen för alla, tjejer, killar eller oavsett, att tipsa och diskutera med varandra om sex och vad som funkar/inte funkar för just dem.

Jag ska vara lite ärlig, jag är inte rätt person att själv skriva om ämnet. Jag älskar sex, allt sex, så ofta som det blir möjligt rent vardagsmässigt, och jag har alltid kunnat komma hur som helst när som helst, mer eller mindre. Så jag känner mig lite diskriminerad från hela ”hur tjejer ska kunna komma debatten”. Jag tror helt enkelt att det är en ”Mabye shes born with it, mabye its maybyline…” dvs. det är nog en kombo av medfött/biologiskt och upptränat för min del.

Men jag vill ändå stödja diskussionen och principen att vi inte ska skämmas för oss, inte smyga och trippa på tå utan köra med öppna kort. Därför kör jag en liten lista på mina bästa tips för ett bra sexliv.

1) Sex är något som sker både i relationer och individuellt. Jag tycker det är viktigt att erkänna att man har en egen sexuallitet, som bara är DIN, det kan vara fantasier som man kan hålla hemliga, det kan vara att se till att få tid till engen onani trots att man är i ett förhållande osv osv. Det är också självklart för mig att däri ingår onani regelbundet. Sex är som allt annat, det kan tränas upp. Man lär sig mer om vad man gillar själv om man utforskar sig själv ordentligt. Sen har alla olika behov, man ska självklart inte behöva känna sig tvingad att onanera ofta om man inte vill det själv. Men man kanske kan pröva, och sen kan man kanske hålla en regelbundenhet, även om denna är en gång om dagen, en gång i veckan eller en gång i månaden. Det vet man bäst själv.

2) Sex blir bäst om man slappnar av, lägger ner alla tankar om rätt och fel, rent och orent. Jag kan aldrig stödja kulturella och religiösa uppfattningar som säger att sex är något fult. En stor del av hedendomens kärna lär oss att njuta av oss själva, varandra, kroppar, utan skam och skuld. Inget blir bättre av att man har dåligt samvete över vad man tänker på och vad man gillar. Det är viktigt att komma ihåg att DU inte har rätt att låta din sexuallitet gå ut över någon annan om de inte vill det. Man ska inte skada med sex, men dina tankar är dina egna, de kan ingen annan styra. Du har ansvar för dem, men det kommer inte heller bli bättre av att du känner att du måste skämmas för dem. Frihet under ansvar! Som med allt annat. men skippa snacket om ”fult, äckligt” och liknande.

3) Jag vet att vissa har svårare att få orgasm än andra, tjejer speciellt. De bästa tips jag kan ge är bara kombon av de två ovan, våga öva, våga känn efter och prova dig fram utan fördömanden. Våga även testa grejer du kanske inte trodde du gillade, det kan vara så att det är vad du behöver för att få ett bättre sexliv. Strunta i fördomar och öva med redskap, med olika tekniker och med olika områden för stimuli. (Kolla åter igen in Hannas inlägg med massa olika tips)

4) Fantasi är en viktig väg till bättre sex, om man fantiserar aktivt vid sex så upplever man ofta starkare, bättre och mer intressant sex. Litteratur, film och andras berättelser (jag säger bara; sexforumet på helgon.net! räddade min uppväxt…) är goda källor till inspiration. Våga fantisera!

.

Sen slutligen förstås, hitta en bra partner. Jag tycker personligen att sex får den där extra, fantastiska dimensionen när man gör det med någon annan. Gärna någon man tycker om, förhållande eller ej. Om jag kunde trolla skulle jag se till att alla skulle få en sån awesome partner som jag har, det är guld värt att ha någon man kan lita på och prata med. Våga kräv respekt, och våga ställa upp för varandra! Våga pröva något nytt ibland, prata om era fantasier, döm inte din partner för dennes fantasier, lyssna och försök förstå i stället. Men som sagt, du har också alltid rätt till samma respekt, man ska vara rädd om varandra. Och våga älska din partner oavsett vad någon säger. Skit i alla haters.

Peace and Love!

One thought on “Lite mer om kvinnlig sexuallitet

  1. Jag håller med dig att det handlar en del om ens partner också. Visst, fittslickningsskills kan övas upp och allt det där, men har man en partner som varkligen är mån om en och som man verkligen kan prata om hur man vill ha det med är det sååå mycket lättare.

    Det jag tycker är det jobbiga är det här med kritik. Inte direkt hur man ska formulera sig, utan det att man oftast inte vågar förmedla den alls. Det är för många jättekänsligt att få kritik. Sen har vi (eller kanske bara jag) tyvärr, känns det som kvar en del av det här att vi ska serva vår man och bejaka honom hela tiden, vår man är ju vår hjälte. Det tror jag är en sak som hindrar öppenheten partners emellan.

    Därför känns det så befriande när Nour rapar upp kritiken till sina partners på scen.

Kommentera

