En mörk dag för liberalismen

Read and weep

I Schweiz röstar man igenom ett förbud mot en viss typ av byggnad för att man påstår att den står för dåliga värderingar och islamisering. Ungefär lika intelligent som att säga att ett kyrktorn står för böghat och livets ord.

På Karlberg får en kadet fortsätta sin utbildning som officer efter ett överklagande trots att han vid upprepade tillfällen slängt ur sig rasistiska, fördomsfulla och kvinnofientliga uttalanden. Men nej, det är synd om honom bupiduhuhu, han måste få fortsätta och bli officer ändå även om ingen vill ha honom som det för att han är totalt olämplig. Då är det viktigt med yttrandefrihet.

Den liberala yttrandefriheten ska alltså skydda assholes och förbjuda minareter. Fint.

 

___________________________

Update; nej alla ni sverigedemokrater wannabees där ute, jag kommer inte att godkänna era enhundramiljon kommentarer så länge de går ut på att Islam borde förbjudas, jämförelser med nazister, att jag är en hora osv. Det är inte en hållbar debatt teknik och jag diktaturstyr min blogg bort från allt sånt. Vill ni vara med får ni tar er i kragen och formulera är trevligare än så. Kom igen! Ni kan! Det är inte så svårt när man väl försökt, övningstips; Försök att skriva en mening som inte innehåller orden ”Islam”  och ”nazistislamism/arabsvin/övriga förolämpningar” Försök sedan att skriva en mening som inte innehåller kopplingen Islam – invandrare – våldtäkter. Prova! Det går!

(Och alla ni bloggare som är kritiskt till förbudet, men framför allt välformulerade och artiga;tack för att ni finns och bidrar till lite bättre nivå i fiskdammen)

18 thoughts on “En mörk dag för liberalismen

  1. Jag skulle snarare kalla det för en bra dag för liberalismen. Att religion och vidskepelse får göra reträtt från det offentliga rummet är bara bra för den som värnar liberala värderingar och upplysning. Ju mindre inflytande präster, oavsett religion, har på mitt liv desto bättre.

    • Det offentliga rummet är till för alla. Det är inte liberalt att förbjuda en viss typ av byggnad. Alla typer av byggnader förtjänar samma typ av prövning efter bygglovslagen. Att något är religiöst eller inte ska inte per definition göra att det diskrimineras.
      Och om religion ska diskrimineras så ska alla religioner diskrimineras lika. Annars är det särbehandling och särbehandling har ingen plats i en demokrati.

      Liberalism innebär att ge utryme även åt dem man inte gillar, om du inte gillar religion, fine, men du kan inte förbjuda mig att vara religiös, och om jag nu vill bygga en byggnad som relaterar till min religion så måste jag också få göra det.

  2. Om de ”muslimska länderna” gnäller över Schweiz – då kan de FÖRST ta tag i den strukturella diskrimineringen av kristna/judar i sina egna länder. Saudi-Arabien, Sudan, Jemen och Pakistan är de främsta länderna som kommer i åtanke – att bygga kyrkor/synagogor där är FÖRBJUDET. I Egypten och samtliga andra majoritetsmuslimska länder så diskrimineras och förföljs kristna med statens goda minne.

    • lär dig skilja på ”muslimska länder” och enskilda muslimer i Schweiz, Sverige eller ens en Jemisk medborgare. Att en diktatur stat i mellanöstern förtrycker sina minoriteter är inte en ursäkt för att vi ska förtrycka människor här genom diskriminering

  3. Hej Vet ej om du har erfarenhet av minareter i ett muslimskt land??? Av miljoskal tycker jag att man inte skall tillata minareter och bone utrop kl 0500 pa morgonen da man skall upp och jobba nagra timmar senare sa man kan forsorja sa manga asylsokande och bekosta vard till illegala invandrare sa mojligt. Det ar nog av ljudfororeningar anda
    tjipp

    • Jag vaknar fem varje morgon av sopbilen utanför och ett varje natt kör gatuputsaren samma runda. Jag vill knappast förbjuda dem. Att en majoritet av dina skattepengar skulle gå till ”vård av illegala invandrare” finner jag lite underligt men visst, det får stå för dig.

      • Jamen lilla van nog maste man acceptera att en viktig samhalls funktion sa som sophamtning for en del oljud en ggn i veckan . Det ar val skillnad en att bli stord 24/7 av en verksamhet som ar allt annat en samhallsnyttig. en direkt dum jamforelse Jag foreslar att du aker om du inte redan har gjort det ,till ett muslimskt land och tar reda pa hur det funger i den muslimska och ovriga varlden och inte bara forlitar dig pa media och en del invandrares version (du vet det forekommer att del ljuger ganska friskt svart att tro men det kan vara sa ibland . Jag har inte sagt att majoriteten av mina skatte pengar skall ga till vård av illegala invandrare det. Men om jag blir vakt regelbundet och om inte jag ar utvilad sa kan inte jag jobba effektivt da forloras en del skatte intakter for staten/komunen och da kan jag hjalpa kriminella invandrare pa vastindien kryssning som jag hemskt garna vill gora .Vill inte du det ??

      • Jo men, lilla vän, nu tog jag det som ett lite fånigt exempel medvetet eftersom ditt exempel också va ganska fånigt. Jag har rest mycket i Egypten i flera omgångar. Din poäng är lite underlig av flera orsaker, dels att jag minsann aldrig har vaknat av böneutrop någonsin ens i Egypten. Det beror ju på var man bor och hur högt utropet är. Samt, att inga minareter i Europa (undantag Frankrike) har överhuvudtaget bönutrop. Inte i Schweiz, där förbudet nu kom (där andelen minareter uppgår till skrämmande hela fyra st.) och inte i Sverige där du bor och jobba rin dina surt förvärvande skattepengar. Att någon skulle vakna av böneutrop är alltså inte trovärdigt eftersom 1. I Sverige har vi inga bönenutrop och 2. Det finns mycket annat man kan vakna av (som mitt tidigare exempel) utan att samhället brakar ihop för det. Förbudet har absolut inget med ljudnivå att göra.

      • Suck ja det beror pa var man bor och hur hogt bone ropet ar om man hor det eller inte, jag kan bara halla med Jag tror oxo pa fysikens lagar. Men Var bara lugn inom 10 ar sa har du bone utrop i europa med och vem skulle stoppa det ??? En politiker ,polisen, Du ???. De flesta ar ju radda om sitt liv. Man kan ju inte ens rita en elak satir teckning utan att riskera livet och ens ambassad plus grannlandernas ambassader blir stormade. Det ar ju konstigt nar islam ar en fredlig religion att folk skall vara radda ?? Ja du har oxo ratt att det ror sig om mer an bara en byggnader och ljudvolm. Har arbetat i muslimska lander i 6 ar Mellan ostern och Afrika. Visst det finns trevliga och fina manniskor men deras varderingar och synsatt vill jag absolut inte ha i europa. Det tror jag inte du och huvudelen av svenska folket heller skulle Tex synen pa handikappade speciellt mentalt handikappade ,homosexuella (som lustigt nog inte finns i deras lander enligt dom sjalva?? !!) mm mm . Vara vastliga varderingar och kultur ar klart overlagsen det tycker jag och tusentals invandrare.( nej det ar inte rasism att kritisera och tycka illa om andra kulturer och att tycka bast om sin egen ) Det som ar sa konstigt ar svenskar tolerans for invandrars intolerans ( exempelvis stollen i centerpartiet som ville in for sarlagstiftning mm) Lite lustigt men jag glomde beratta att jag bor i schweitz.Jag betalar ju ingen skatt i sverige langre. (fast jag kommer ihag hur det kanndes. I alla fall i schweitz har fungerar mkt valdigt bra tex sjukvarden .Ett foredome som sverige borde lara av Schweitzare tar inte heller massa skit som svennar gor utan ar mer raka .Tjipp

  4. 1933 tvingades tyska arkitekturskolan Bahaus stängas. Anledningen var att deras arkitektur och konst ansågs otysk (eller med andra ord ”judisk”). 2009 vill schweizarna förbjuda minareter, för de passar inte in i deras samhälle.

    De som försvarar schweizarnas beslut har uppenbart kortslutning i sin demokratiska kompass.

  5. Ping: Jens O. » Blog Archive » Inga minareter i Schweiz

Kommentera

