Veckans bloggtema om jämställdhet

Veckans bloggtema på ”bloggvärldsbloggen” (som jag rekommenderar som en slags ”snabb guide” till svenska bloggsfären.) Är jämställdhet.

Jätte brett, jätte stort, men intressant förstås. När man har så breda ämnen så är ju hälften av utmaningen att avgränsa och definiera det. Jag hoppar på, eftersom jag skriver så mycket i ämnet.

Mitt bidrag till debatten skulle jag väl vilja definiera som någon sorts liberal – social – populär kritisk feminism. Det absolut viktigaste för mig har alltid varit att

* Kvinnor och män ska ha samma rättigheter i samhället. Med ALLT vad det innebär.

* Jag vill ha ett kritiskt öga till genus strukturer, för jag tror att de existerar (jag kör inte på Per Ström style) jag tycker det är viktigt att vara kritisk till könsroller och klichéer. Samtidigt så tycker jag att det är lika viktigt att låta folk gå in i en tydlig roll om de nu vill det och det är konstruktivt för dem själva och omgivningen.

Men framför allt så kämpar jag för att kvinnor ska bli bättre på att stå upp för sina val, se till sina intressen och sin utveckling, oavsett vilken väg de väljer för att genomföra detta. Det finns förstås frågor som dessa som omfattar män också. Tex kampen för att fler män ska få umgås den tid de har rätt till med sina barn. Jag har inte drivit detta så hårt personligen, eftersom jag saknar det egna perspektivet  då jag inte är man. Men jag stödjer helhjärtat de som driver ALLA rättvisefrågor.

Detta va mitt inledande inlägg där jag definierar feminism så som jag ser begreppet.

Om hur vissa tjejer är sina egna värsta fiender.

Den liberala feminismen som jag ser mig själv som delvis en del av

Ett av mina inlägg om utmaningar inom feminismen, i det här fallet sexuallpolitik.

Kommentera

