Svenskhäftet

I samband med en liten kurs med jättejätte roliga Brian Palmer har jag skrivit ihop ett litet häfte om Svenskhet. Detta får tjäna som något av ett substitut för en föreläsning som jag skulle vilja hålla som en del av kampanjen mot populism, för en mer humoristisk, kritisk och intellektuell syn på allt detta prat om ”Svenskhet”, vem är svensk, vad är svenskt och så vidare. Något som förhoppningsvis alla kan ta till sig av och fundera lite över.

Dock, vill jag poängtera att det här är skrivet innan Sd publicerade sin artikel, alltså är mitt häfte väldigt ”snällt” skrivet. Jag ville med min text peka ut problem och hur man kan se tecken på att Sd har många fördomar i sin idé. Nu VET vi alla att de HAR jätte mycket fördomar och nu erkänner de själva mer eller mindre detta… Så därför kan texten uppfattas lite väl snäll och försiktig.

Men alla får ändå gärna ta en titt, läsa och bläddra lite. För ”det svenska” är ett begrepp som inte kommer försvinna med Sd.

Svenskhäftet

.

Väl mött.

.

.

(sen vill jag åter, poängtera att JA, det är mycket stavfel. Gnäll över detta och min förmodade intelligens om det får er att bli glada. Det bjuder jag gärna på. Jag är dyslektiker, inget stavningsprogram i världen kan helt fixa mina fel. Och tills jag blir svinrik och badar i unga män och Dompa så har jag inte möjlighet att fixa förlag eller assistenter som fixar allt sånt åt mig. Puss! )

Kommentera

