Svar om liberal feminism

Jag hittade via Louise hittade jag ett inlägg av Lilith gällande ”liberal-feminismen” som jag antar att man kan kalla de tänkare/debatörer/skribenter som är kombinationen av liberaler och feminister. Frågan som ställdes var; Vad ska liberal feminismen vara bra för om man ändå inte vill ändra på något?

Jag kunde ärligt talat inte låta bli att skriva ett svar på den frågan för att jag tycker det är aktuellt. Det stämmer att liberal – feminismen inte skulle ha någon funktion, om samhället var liberalt och jämställt.

.

Nu är det inte det, utan strukturer, personer och myndigheter vill fortfarande lägga sig i folks privatliv på ett, anser jag, väldigt problematiskt sätt. För mig består uppdraget i att dels protestera när nya lagförslag kommer, och dels verka mot lagar som redan finns som är problematiska. Men det handlar också om vardagen, och det uppdrag man har som person att hela tiden i det sociala bekämpa fördomar.

Det finns alltid prioritering när det gäller dåliga lagar och lagar som behövs och vad som är viktigast. Och ibland är lagar inte viktiga alls utan de sociala strukturerna är värre.

.

Exempel på lag som behöver omarbetas är helt klart lagar gällande transpersoner. Som feminist accepterar jag idén om genus, dvs att våra könsidentiteter inte är huggna i sten och medfödda utan att man faktiskt kan vara intersexuell, variera sin sexuella identitet och byta könstillhörighet. Detta eftersom jag accepterar skillnaden mellan genus och kön. Det liberala i frågan blir då att se till att omvärdera synen på transpersoner.

Förebilder finner jag i antropologisk och religionshistorisk forskning, det finns kulturer och tider där det inte var konstigt fel och äckligt att variera sin könsidentitet. Hos vissa indianfolk i nordamerika var det tvärt om ansett som något fint och speciellt att födas ”med båda själarna”. I myter och historier från alltifrån nordisk mytologi till thailändsk så hittar vi exempel på karaktärer som hade dubbla könsidentitet och kunde variera mellan dessa.

Jag kommer  till slutsatsen att man omöjligen kan undervärdera någon bara för att denna har en annan typ av könsidentitet. Det är diskriminering och det är fel. Därför anser jag att vi måste sluta kastrera de individer som genomgår könsbyte, tvångskastrering av människor är hemskt och borde inte förekomma. (viktigare fråga) sedan anser jag också att staten borde sluta klassificera namn som kvinnonamn och mansnamn och förbjuda att någon av ”fel” kön väljer det ena eller det andra. Det är mer en princip, staten ska inte lägga sig i vad folk heter. (mindre viktig fråga, mer principiell)

Den här typen av frågor är liberal feminismen viktig i eftersom det förespråkar det liberala sättet att se på kön. Som något som är upp till var och en enskild individ att konstruera för sig själv.

.

Som exempel på lag som den liberala – feminismen kan motverka skulle jag ta kvotering. Jag anser inte att man någonsin bör välja någon på annan premiss än att man motsvarar kraven som ställs. Vissa yrken som är extremt fysiska måste också ha extremt fysiska krav, som många kvinnor inte klarar. Och då får det väl lov att vara så. Man kan ändå i de fallen få in kvinnor i andra delar av arbetet, som administrativa, och vissa kvinnor klarar ju också faktiskt målen, eftersom kvinnor har en naturlig variation av hormoner och sådant som förmåga att bilda muskelmassa.

Det finns många principskäl mot kvotering, som att det är svårt att säga vilka grupper som i så fall ska kvoteras och vilka som inte ska det. Kvinnor kan inte anses vara en homogen grupp som alltid kan representera varandras intressen perfekt. I dagens samhälle finns dessutom alla möjligheter för en kvinna att skaffa en egen utbildning och starta sitt eget företag om hon inte får plats i något befintligt.

Det är den liberala idén om att ingen särbehandling ska ske, vare sig negativ eller positiv. Alla förtjänar att behandlas lika och verka efter sin egen vilja och förmåga oavsett vilken denna må vara.

.


Och slutligen då vill jag ta upp det sociala. Det sociala är inte jämställt och liberalt. Vi låter inte folk leva våra egna liv utan vi ondgör oss ständigt över deras brister, deras värde, deras val, deras liv. Jag behöver en liberal och feministisk syn på världen för att kunna leverera kritik och analys. Jag vill alltid säga ifrån när någon slänger ur sig fördomar och ilska, missriktat mot någon enskild på grund av det denne fått representera genom sitt sätt att leva.

När grabbarna skrattar och flinar och tycker att tjejer inte får vara med och spela dataspel. När gubbarna i styrelsen skrockar om att kvinnorörelser är hönsflockar och folk klämmer och tafsar på dig på krogen för att bevisa att du inte får stå där själv och bara vara utan måste markeras emot. Då behöver jag feministen inom mig som biter tillbaka och säger ifrån.

.

När jag sitter med ett sällskap som fnyser åt bögar som inte kan vara riktiga män, när en grupp kvinnor som tycker väldigt bra om sig själv och sin feminism hatar mig för att jag jobbar som modell, använder mitt utseende och min kropp, då behöver jag liberalen inom mig för att ta plats och gå upp och säga; vem är du att bestämma över mitt liv och hur jag lever det??

.

.

Jag är troende hedning och häxa, jag är kvinna, jag är sexuellt öppen, jag är fotomodell, jag är tyckare och debattör, dessa roller fodrar och har krävt min liberalism och min feminism, för att ta plats och markera att ingen har rätt att döma dessa livsval och egenskaper. Jag är inte sämre, vi är inte sämre, vi måste också få finnas. Vi måste få vara oss själva utan att mötas av hat om vi inte skadar någon

Jag vet kanske inte exakt varför den liberala feminismen behövs, men jag vet varför JAG behöver den.

One thought on “Svar om liberal feminism

Kommentera

