Nu blir det skolpolitik!

Väldigt bra och tänkvärt inlägg på DN debatt idag; HÄR och mer här

Jag har hela mitt politiska liv förespråkat en annan skolpolitik, där man har högre kunskapskrav, bättre utryme för duktiga elever att utvecklas och mer viktiga ämnen så som språk och matematik. Jag har också alltid varit en föresperåkare för den borliga skolpolitiken, satsningen med nytt betygssystem, ”elit klasser”, och pluspoäng för vissa ämnen tycker jag är i helt rätt riktning.

Ett stort problem nu är infaltionen i betyg som finns särskilt på de fiiina skolorna och det är just vad som diskuteras här och delvis i min debattartikel nu senast. Förslaget på slutet, att vi borde införa prov som rättas gemensamt likt de som IB har, eller att alla universitet har helt egna intagningar anser jag båda är mycket bra. Jag personligen gillar mest det sista, jag har alltid tyckt att man borde at lämplighets prov och särskilda intagnings tester till högre utbildning snarare än ett och samma betygssystem. Att man ska söka in för att bli frisör elelr frodonstekniker på sina skolbetyg är lite fånigt, vi borde ha fler särskilda intganingprov. Min åsikt.

Kommentera

