Feminismens utmaningar, inledning

Jag kallar mig för feminist, jag har valt att göra det till mitt begrepp. Men jag är också medveten om att feminismen är en rörelse som alla andra och har bagage, utmaningar och problem som alla andra. Jag vill återkomma med temat om vad jag anser att dagens feminism behöver jobba med idag, vad vi behöver se över, tänka mer på och föra fram i ljuset.

Feminism för mig är en fråga om individens rättigheter. Den grundläggande rätten att bestämma över sitt eget liv och sina egna val utan att tryckas ner, dömas och förbjudas på grund av kön. Det handlar om kvinnors kamp för samma rätt som män, anledningen till att det startade som en kvinnokamp är att det fortfarande är männen som styr i varje samhälle människan känt till sedan historien började.  Det moderna västerländska demokratiska samhället tillsammans med indian samhällen, vissa afrikanska och asiatiska mindre grupper har kommit mycket nära total jämställdhet, men även där förblir vissa maktpositioner manliga.

Idag handlar kampen för mig om omvärderandet av könsrollerna,( ibland kallas detta Queer teori). Att mer kritiskt börja granska vad en könsroll är och hur vi ökar utrymmet för individerna att vara sig själva utan fördömande om att inte uppfylla en viss roll som förväntas dem. Därför är det idag både en kamp för kvinnor och män ur mitt perspektiv, en kamp för hur vi utökar individ perspektivet mer och könsperspektiv mindre.

.

.

Det är vad jag tycker är det viktiga, det bra och det stimulerade i den feministiska diskursen. För feminism är väldigt många saker och väldigt många olika tänkare. Jag anser fullt ut att man har rätt att återta ett begrepp och en diskurs, att jag kan kalla mig feminist lika mycket som vem helst, även om jag gillar att baka och är höger och inte vänster. Jag tycker att feminismen ska användas för att bredda och inte för att snäva av.

För det finns självklart tendenser och tankar inom vad som kan kallas den större feministiska diskursen som jag tycker är problematiska. Det finns ämnen som behöver diskuteras och bearbetas. Jag har valt ut de tydligaste och viktigaste bland dessa (för mig) och jag tänker diskutera dem lite närmare här i ett antal inlägg.

De är; Sexualitet (porr debatten och dyl) Väst centrering (alternativ feministisk diskurs utanför en väst kontext, Mohanty och Aub – Lughod) Vi och dem perspektivet (en allt för strikt uppdelning, främst mellan de insatt och de icke insatta, rent intellektuellt) fokus på olikheter och könskamp (det handlar inte om killarna mot tjejerna längre) och politiska symbolfrågor (många vill göra feminism till en kamp om höger eller vänster, jag menar att båda ryms och inte är relevanta på det sättet)

Först alltså en diskussion om, just det, sex, porr, stripp, könsroller och sexualpolitik.

One thought on “Feminismens utmaningar, inledning

  1. ”Därför är det idag både en kamp för kvinnor och män”.
    Nej. Det är en kamp för kvinnor och kvinnors rättigheter.
    Som Tiina Rosenberg sa på ett seminarium i våras:
    ”Vad skall vi med män till i feministrörelsen ?”.

Kommentera

