Mmmhh, jag älskar när du pratar konservativt!

(Jag vet inte riktigt vart den halvsnuskiga rubriken kommer ifrån, så fråga inte. Jag är obotligt syndig helt enkelt.)

Nåväl, kd har lite fnurra på tråden, ligger lite risigt till i mätningarna osv. Roland Poirier Martinsson skriver ett litet inlägg på dn.

Han tycker minsann att kd ska bli ett konservativt parti för det saknas i Sverige. Det är i grunden inte en dum ide, jag tror också att det finns en väljargrupp som skulle gilla att ha ett eget parti. Frågan som jag ser det är dock om det fungerar med den kristna policyn, för av de flesta sådana värdekonservativa jag känner är majoriteten ateister och skräms nog bort av blotta ”krist” namnet i kristdemokraterna. Martinsson talar inte så mycket om det specifikt religiösa i partiets historia eller agenda heller, han fokuserar på andra saker. Men vi vet att Martinsson själv är kristen, han är ju bland annat kopplad till Newmaninsitutet som är katolskt. Jag tror att kd behöver klargöra hur kristendomen kommer in i deras politik innan de kan locka de stora skarorna konservativa.


Intressant är att ser hur Martinsson pratar om sd, de är inte ett alternativ för konservativa eftersom de driver ”skränig öljappspopulism” (öljapps?? Det vet jag inte vad det är faktiskt, öl och japp? som att man dricker öl och äter godis? Eller är ÖlJappe en person kanske? Den som vet får gärna säga till!!) Det stämmer med mätningar att det är främst missnöjda socialdemokrater som går till sd, moderaterna är det parti som släpper MINST till sd av alla. Jag tror inte det beror på att moderater är tolerantare människor än andra, det är nog same same oavsett parti, men jag tror det finns en klass aspekt. En överklass moderat skulle aldrig gå till sd eftersom sd är ett ”white trash”(inte mina ord) parti. Man kopplar ihop sd med underklass  och vill därför inte befatta sig med dem av den anledningen. Och nog är Martinssons ton lite i den stilen? Populism för folk som häller i sig öl och skränar, liksom…(P.S jag gillar Öl D.S)

Vidare; Martinsson är chef för Timbro, vilket jag trodde va ett liberalt institut. Men det framgår ganska tydligt här att Martinsson är konservativ före att han är liberal. Varför finns det inte alternativet att vara det som Martinsson börjar lista, låga skatter och fri företagsamhet, frihandel och dyl, men liberla i frågor som rör privat och personligt? Martinsson försöker noga påpeka att han och andra konservativa inte bryr sig om HBT rörelsen. Nehe, det är en icke fråga. Det är ju bra att han inte vill vara emot, men hjälper det till att vara för? Sen detta med ”icke fråga, även när det gäller äktenskap” vad betyder det då? Att man inte vill ta ställning? eller att man är nöjd som det är, eller att man inte vill ha förändring?

Men likt många andra äldre män ”konservativa” så har Martinsson ”kort tålamod” med genusvetenskap. Han säger också att ”såna som han” tycker att ”män och kvinnor är i grund och botten annorlunda”. Jaja, suck, jag har hört det där förut, jag börjar nästan bli lite trött på dessa surkart, ”bäbäbäbä, hår under armarna, kvinnor ska föda barn, pojkar måste ha klänning, tar över dagis, feministnazister, Gudrun Schyman!” Vilken panik. Jag vill fortfarande ha ett svar från dessa debattörer, män och kvinnor är ”i grund och botten olika” vilket innebär vad? Att män har snopp och kvinnor har tuttisar och fitta? Är det det som är olika? Eller att vi tjejer har mens och föder barn? Om det är det man menar med olika så håller jag helt med. Men vad det sen betyder praktiskt för kvinnors arbetssituation, HBT politik, uppförande, lämpliga sysslor för män och kvinnor osv osv… kan någon förklara exakt hur mycket vi är så ”i grund och botten olika” och vad politiken har med det att göra?

Nej, är jag den enda borliga, värdekonservativa, hedniska, sexuall liberala, HBT vänliga, liberala feministen i världen? Verkar fan så...

Ja du Martinsson, jag tror mycket väl att det finns plats för ett sådant parti, men jag kommer inte rösta på er. Och även om du tydligen har kort tålamod med mig så ska jag vara snäll (lite kristen till och med!) och vända andra kinden till och ha tålamod med dig den dagen du och alla andra konservativa där ute som är så fobiska för själva ordet ”genus” vill ta en liten debatt. Puss!

Kommentera

