EU val! Din röst?

Idag har jag gått och röstat, minsann. På vad? Centerpartiet så klart, är trogen dem enda sedan jag började rösta. Svenska partisystemet är inte alltid min bästa vän, och det är svårt att hitta ett parti som passar en, men centern kommer närmast min inställning. Dessutom går det hand i hand med min BONDE image, det retar verkligen skiten ur coola storstadstyckare att man röstar på BONDEPARTIET och det är ju jättekul bara det. Dessutom så anser jag faktiskt att de är det bästa liberala alternativet just nu. Någon gång kanske jag kommer med ett längre inlägg om varför just centern, men inte idag, nu EU val.

Jag ville rösta, och jag tycker det kan vara en bra ide att rösta, oavsett om man gillar Eu eller ej. Varför, jo;


För att genom att rösta utnyttjar man sin demokratiska rätt.

Eftersom valdeltagandet är ganska lågt blir det desto viktigare att man faktiskt går ut och praktiserar sin rösträtt, då varje röst är mer värd i ett val med lågt deltagande.

För att det är viktigt att förhindra att fientliga och osympatiska partier kommer in och får mandat (oj, ska jag vara diplomatisk nu och inte nämna namn… ska jag säga att alla får tycka precis vad de vill och att inget parti är mer fel än något annat… NEH.. tråkigt! jag säger som det är och är lite ärlig istället; Jag vill inte ha Sd och Nd i EU!!!)

Sedan kan man ju diskutera hur man bör rösta i EU valet. Det är ju nämligen ett ganska speciellt val. EU kommissionärerna har egentligen inte så mycket att säga till om. De kan mer jobba med att lobba för sin sak och det är nästan mer viktigt vilka grupper de sen sitter med i. Det viktigaste organet i EU är den grupp som styr, och i den sitter de folkvalda ledarna från länderna, de vi redan valt en gång alltså. Frågan för mig va lite om man skulle rösta på ett ”enfråge parti” som Pirat partiet eftersom en grupp som mer starkt lobbar för en sak kan ha mer inflytande än ett ”vanligt” parti. Det kan man ju välja lite som man vill, jag förstår resonemanget med att välja ett parti som har en viktig fråga om det är just denna fråga man anser att EU behöver jobba mer med.

Man ska ju komma ihåg också att detta är ganska mycket ett personval, ibland kan en enskild person ha ganska annorlunda åsikter än det parti de representerar så det kan vara en ide att kolla upp enskilda namn på listan.

Jag valde ändå att gå på centern före ett ”en fråge parti” av den enkla anledningen att jag tycker det finns fler viktiga saker att jobba för och jag vill inte ha en kandidat som representerar mig som avstår att rösta allt för mycket i sådant jag också kan tycker är viktigt.

Det finns en del roliga test på nätet att göra om man vill ha en hint om vilket parti som ligger en närmast värdemässigt. Jag provade makthavare.se och Dn, och jag blev… Kristdemokrat! LOL! Och jag som försökte vara så liberal… hahaha! Nåväl, centern va det parti jag va näst mest lik, och det skiljde bara några procent, så det känns ok. Men det säger ju lite om hur lika våra partier faktiskt är…

Jag tänker inte säga att man är dålig som person om man inte går och röstar, men min egen åsikt är att det är en bra grej. Om man är EU kritisk tror jag att man kan påverka mer genom att rösta på ett EU kritiskt parti än att sitta hemma. Men ta junilistan då… där har vi ett gäng smarta och kompetenta typer. Anledningen till varför jag inte vill ha Sd i EU är att de inte har någon politik att tala om. På Fokus ”inför eu valet special” fick alla partier uttala sig, och Sd hade ju ingen åsikt i någonting. ”Nationell beslutsrätt” va det enda de sa på alla frågor, utom flyktingfrågan. Där kom de med det fantastiskt sympatiska förslaget med att bygga flyktingläger utanför EU där man skulle spärra in flyktingar som försökte komma hit. Härliga tider! Det här med läger är en mysig grej, det har gått förvånansvärt bra när man i historien spärrat in folk man inte gillar i läger! (Ironifest!)

Nej, de presenterar faktiskt lite åsikter i en debatt artikel på newsmill och jag håller ju fortfarande inte med dem…eh, om någonting. Jag är för utvidgning med Turkiet, för arbetskraft invandring och fritt arbete inom Eu, för Lissabon osv osv. Jag ser inga konkreta förslag på hur deras politik görs, bara att här är ju något för alla ”svensson” som sitter hemma och dricker kaffe och muttrar tjurigt i soffan om Eu och invandrare och annat.

Där säger jag; kära ”Svensson” man kan göra annat än att muttra och missnöjes rösta, tex engagera sig politiskt och personligt för att ta i tu med problem och gå på djupet med dem! Det finns massor av intressanta kurser att läsa på universitet som inte ger Sd:s enkla världsbild utan som fördjupar resonemangen och bilden lite. Det finns frivillig organisationer som tacksamt tar emot hjälp för att komma till rätta med orättvisor i samhället, tex läxläsning för barn i utsatta områden och sällskap för ensama gamla. Se där, lite konstruktiva förslag.

Nej, jag röstar i valet för att jag gillar EU, jag tror på iden med EU och jag vill påverka hur det styrs. Jag röstar på centerpartiet för att jag fortfarande tycker att de ligger närmast mig. Det vore spännande att höra lite om vad NI vill/ska/tänker/har röstat eller inte röstat på och varför!

Pussokläm

/H

Kommentera

