Lite om yttrandefrihet konst och ansvar

Jag har på senare tid funderat tänkt och stött frågan om konsten, yttrandefriheten och provokation länge. Av olika anledningar i olika debatter men senast på grund av bilder på ett modellfoto – comunity av en kvinna i hennes SS uniform. Andra exempel för mig när den debatten förts är i frågan om Mohammad karikatyrerna och argument för och emot att använda ordet ”neger”.

Vad jag vill klargöra först av allt efterosm jag anser att det är sjukt viktigt är att när jag diskuterar de här frågorna så behandlar jag frågorna som principer och inte personer. Att jag tex ogillade Mohammad” karikatyrerna innebär INTE att jag ogillar människorna som ritade dem SOM PERSONER, jag kan inte nog betona detta, eller för att citera min mamma; ”Jag älskar alltid dig men jag älskar inte alltid allt du gör!” Man kan markera att man ogillar en handling utan att tycka att personen bakom är dålig som människa.

Och sedan följande; Jag vill inte inskränka yttrandefriheten! Jag tycker den är fantastisk bra och värdefull och vi borde vara tacksama för att den finns. Men att aldrig diskutera någonting så länge de ligger inom ramen för yttrandefrihet är också fel. Då får vi en ”skit i det du” befolkning och kilmat och det är enligt mig inte önskvärt! Vi MÅSTE få diskutera och säga vad vi tycker utan att alla ska komma och skrika att man inte vill ha yttrandefrihet, jag vill ha yttrandefrihet, jag tycker man kan diskutera enskilda hnadlingar ändå.

För mig handlar vissa saker inte om yttrandefrihet på samhälles nivå. Det handlar om respekt människor emellan i ett möte. Att jag säger till dig på jobbet att jag tycker du är tjock och har fult hår har inget med yttrandefrihet att göra! Det är taskigt och elakt ur mänsklig synvinkel. Punkt. Och jag tycker visst man kan kritisera de tutan att alla ska gapa åt en att man är en fundamentalist som inte vill ha yttrandefrihet. Jag har rätt till min åsikt också, även om den inte stämmer överens med din så länge jag inte är elak mot dig som person. Exempel;

Inte OK, förolämpande! ; Jag tycker du har fel för att du är ful och dum i huvudet!

OK, inte förolämpande; Jag tycker du har fel i just denna frågan därför att jag tycker och tänker så här….

SÅ, nu till sakfrågan; Jag har förklarat tidigare varför jag inte gillar Mohammad karikatyrerna och varför jag inte tycker att man ska säga ”neger” hur som helst till folk. Nu ska jag förklara varför jag blev väldigt upprörd när jag såg bilderna på en kvinna i hennes nazist uniform. Nazismen är enligt mig den värsta av alla ideologier som finns någonsin. För mig är den värre än kommunism ja. Varför; jo därför att kommunismen har blivit väldigt fel i många sammanhang. Den har ofta resulterat i diktatur och lidande. Ideologin i sig är problematisk eftersom den innehåller sådant som sätter kollektivet före individen och därmed ökar utrymmet  för förtryck mot den enskilda. Men Kommunismen i sig säger inte uttryckligen att alla som är fel ska DÖ. Jag gillar inte kommunism, verkligen inte! Jag tycker att ett porträtt av exempelvis Stalin och Pol Pot är obehagligt och otrevligt eftersom dessa män är svin(förlåt alla grisar) och mördare.

Men nazismen, det är en idiologi, som i sig självt, oberoende av vem som styr och ställer, när, var, hur, har som uttrycklig åsikt att de som har fel hårfärg, fel form på ansiktet, fel religion, fel sexuallitet, fel åsikter oresonligen ska skjutas, gärna plågas först. Och inte bara att de som är emot oss, våra fiender, utan att dessa ska baseras på en sådan sak som utseende och det felaktiga begreppet ”Ras”  DÄRFÖR är nazismen för mig den VÄRSTA ideologin som finns. För mig finns det ingen symbol som håller så mycket hat som ett hakkors.

Jag har umgåtts mycket i alternativ kretsarna, jag har hängt på tech noir och klubbar som dekadance, jag känner folk med fetischer och som är syntare. Jag vet att ett vurmande för uniformer, militär, krig och dyl står för att det är ”cool, tufft, häftigt” jag vet att nazist symbolik och fetischism innebär att man tänder på det totalitära, på makt, på våld, på kontroll och ofta är kopplat till BDSM. Jag vet att det inte är onda människor som tänder på sånt här, jag vill inte ställa någon till svars för sin sexuallitet.

Men jag tycker; att vissa saker lämpar sig bäst för intern forum. Vissa saker kanske man inte ska gå ut med så mycket. AV RESPEKT. Ok, man kan tycka  att nazism är häftigt och sexigt för att man tänder på totalitär makt och våldskontroll. Men det är ganska obehagliga saker vi pratar om. Det handlar om tankar och uttryck som inne bringat enormt lidande för många människor som lever ännu idag. Jag har själv suttit och pratat med några av offren, min egen familj är tyskar och har fått betala priset för nazismen. Därför tycker inte jag att det är ok att visa upp sig i tydlig nazist symbolik och framställa detta som cool, snyggt och sexigt. Det är inte sexigt med mord.

Jag vill ta ett annat exempel; Jag vet att många tänder på våldtäkt. Jag mår personligen extremt dåligt av att se referenser till våldtäkt, tycker det är äckligt och obehagligt. Man jag säger inte att man är sjuk eller fel om man tänder på det. Det får man väl göra, så länge man inte skadar någon. Om en tjej och kille som är ihop vill spela våldtäkts lekar med varandra privat så får de självklart göra det. MEN det är inte smakfullt att leva ut detta publikt. Att fota det, stoltsera med det. För många människor har blivit utsatta för detta brott och har djupa emotionella sår pga detta. Det är respektlöst och elakt mot dem att stoltsera med våldtäkt som häftigt och sexigt. Håll det privat i dina egna forum men visa respekt för offren!

Samma sak med SS romantik. SS va en av de värsta organisationerna inom en redan vidrig organisation. Det kan vi nog vara överens om. För mig är SS inte sexigt, det är vidrigt. Och det finns många individer som blev utsatta för våld och övergrepp av just SS. Så varför vill man framstå som en SS soldat? Varför?  Ok, för att man kan tycka att det är coolt snyggt och sexigt. men då kan man hålla det internt. Posta på helgon och bdsm forum liksom. Men jag vill påpeka att exempel dekadance inte heller tillåter hakkorset av den anledning att det är en vidrig hatsymbol.

Internet är inte ett stängt forum, man bör vara försiktig hur man postar och vad man visar. Ska man förklara för sin nya judiska sambo eller sin chef på jobbet vatrför man vill bli fotad som nazist? Av den anledningen skulle JAG aldrig göra det. Om man enbart tycker nazism är vidrigt, då vill man inte bli avbildad som nazist. Men visst, va nazister, kissa på varandra, lek våldtäckt, lek lynchning av svarta i södern, lek Anders Eklund och Engla, men visa lite respekt för de som blev utsatta och lidande. Det är min åsikt och därför motsätter jag mig att visas i sådana våldssammanhang, därför tycker jag att det är upp till diskussion om ett comunity eller forum som ska vara för alla bör visa upp sådant.

Och nej, det är självklart inte ok att visa Gulag bilder romantik heller i sammanhanget. (Däremot killen som jämförde en nazist uniform med en pästdräkt, Woowww…. öh, nej… det är inte samma sak…. ) Men man kan inte alltid bara säga, ”Det är konst!” och komma undan med vad som helst. Man får fortfarande diskutera och föra fram sin åsikt även om det ”är konst”.

Nej jag tycker inte att det är samma sak som med film som visar nazister. Filmerna vill handla om hur hemskt det va, de vill visa på en vidrig verklighet och upplysa oss så det inte händer igen. En bild som visar hur jävla snygga och sexiga nazister är är INTE samma sak som en film son Schniders List som vill visa hur hemska nazisterna var. Jag har sett bilder, på modell forum som är öppna för alla, som visar en ”sexig” bild på en nazist med ett tåg i bakgrunden. Den bilden kan jag helt ärligt säga fick mig att nästan spy. DET ÄR INTE SEXIGT OCH HÄFTIGT DET SOM HÄNDE PÅ DE DÄR TÅGEN! För i helvete! Gå och läs en ögonvittnes skildring om hur de va att sitta instängd på det där tåget och föras mot sin död. Jag anser att de tär fruktansvärt osmakligt att fota ”sexigt” i ”nazist vid tåg” sammanhang. Gaskammare är också sexigt har jag hört. (ironi)

Det är min åsikt om frågan. Nej, jag tycker inte att man är en dålig människa bara för att man tänder på nazister, men jag tycker inte man ska basunera ut det halvoffentligt, av respekt för deras offer.

När jag uttryckte denna åsikt fick jag flera mail med texter som ”Ni judar ska hålla käft, ni dödar barn i Gaza” (Jag är inte jude, jag dödar ingen i Gaza, jag tycker Gaza kriget va hemskt, och framför allt har det INGENTING med detta att göra.) och ”judar ska alltid gnäll om förintelsen” (jo, det finns lite att gnälla över…) Alltså är tydligen inte oron för anti semitiska åsikter obefogad, med tanke på de orden.

One thought on “Lite om yttrandefrihet konst och ansvar

  1. Och vilken respekt visar vi dem som anser annorlunda?

    Jag tror jag förstår ditt resonemang. Problemet är att det leder till en censur oavsett vad vi kallar det. Det tycker jag personligen inte är okej.

    Jag tycker också att man bör överväga vad man publicerar men jag inser att alla inte gör samma bedömning som jag. Då uppstår frågan vem som ska avgöra vad som är okej och inte. Varför ska min åsikt anses vara mer värd när den frågan skall avgöras?

    Varför skall en värdegrund som pekar ut en SS-symbol som så moraliskt förkastlig och ansvarig för miljoner judars död att den inte ska få visas offentlig gå före samma värdegrund som inte reagerar över kristus-korset som troligen är ansvarig för betydlig fler mord? För att det ena är ena är en världsreligion med många anhängare och det andra inte? Om vi höjer blicken så är väl båda en form av livsåskådningar?

    /Fredrik

Kommentera

