abortlagstiftningen

Läste idag en artikel på newsmill.se (sjukt bra sida föresten! Rekomenderas!) av Torbjörn Tärnsjö angående debbaten kring att en kvinna valt bort flickfoster.

Artikeln hittar ni här; http://newsmill.se/artikel/2009/02/23/darfor-ar-det-inte-fel-att-abortera-flickfoster

Tärnsjö är annars någon som jag brukar störa mig på, han tenderar att vara ganska dumdryg i sin argumentation. Denna var dock bra och pekar ut viktiga detaljer. Det är för mig som med djursex debatten. Hur kan vi argumentera för att det är värre för djuren att vi sätter på dem än att vi faktiskt dödar dem och äter dem. Hur kan vi förfäras över att man gör den abbort på grund av kön när vi har fri abort? Är det ett bättre argument att jag inte orkar, inte har råd, är för ung?

Självklart inte. Synen på kvinnor och flickor som mindre värda är oroväckande och bör förstås bekämpas, men det genom samhällsförändring på bred front. Inte genom att inskränka enskilda kvinnors rätt till att göra abort av vilken anledning de fan vill.

Det är klart att Hägglund tar chansen att hata rätten till fri abort lite när han får den, här får han också med sig svenska folket. Jag känner tongångarna går lite i kolonialistisk stil, ”det är klart att det är utläningar spm gör sånt här, de har ju så kvinnofientlig kultur!” Ja, det stämmer att tex indien och kina har problem med att många aborterar flickor. Och det är självklart ett problem, men det löses bäst på plats i deras samhällen med attitydförändringar och gynnsamhets politik. (Dessutom har vi ju inget emot att gå på mässor med häftiga företag från nämda länder och kåta efter toppjobb i shanghai utan vidare kulturkritik.)

Svenska kvinnor gör också abort av anledningar som vi privat ifrågasätter. Jag har för dålig ekonomi nu, jag och killen gjorde slut, jag orkar inte med detta själv, jag vill ha en pojke/flicka. Jag vet inte om det finns bra eller dåliga skäl till abort, själv skulle jag aldrig göra abort överhuvud taget och inte min hälsa hotades men de tär jag, och jag värderar inte andras beslut. Ska vi ha en fri lagstiftning så har vi en fri lagstiftning. Ingen anledning är bättre eller sämre än den andra. kd utspelet känns populistiskt.

Kommentera

