Arkiv

Arkiv för december, 2010

Pratar en väldans massa om det

december 30, 2010 6 kommentarer

Jag har gått igång lite på hela debatten kring #prataomdet, se mer nedan!

Läs mer…

God jul och Gott nytt..

december 29, 2010 1 kommentar

Hoppas ni alla hade en fin och trevlig julhelg, och att ni kommer ha ett härlig, roligt nyårsfirande.

Jag önskar för nästa år; Att man far ska bli frisk och få sin operation så fort som möjligt

Bästa julklappen: från kärleken, och att jag kom på Stureakademin för 2011, det ser jag otroligt mycket fram emot, och jag är grymt stolt över att jag klarade det i år, julklapp till mig själv kan vi säga.

Och så ska jag börja träna, osv osv. Ser fram emot en grym nyårsmiddag med vänner, och vi ses på andra sidan dimman. huges

Kategorier:Vardagsblaj

Bilder

december 21, 2010 2 kommentarer

Nu åker jag ner på landet till familj och djur och tar jullov. Ha en fin ledighet, ät skitmycket mat allihop. Vi firar med lite nya bilder.

Från fotografen Jan Persson, som inte hade rört en kamera fören i somras och som hittills bara fotat musik men nu vill lära sig studio, en riktig talang!

XOXOXO

 

Reklam och dumheter

december 20, 2010 Lämna en kommentar

Jag tror inte jag är den enda som stört mig på Levis kampanj Curved Id just nu. Hur skulle det vara om man någonsin använde en kurvig modell till en kampanj om kurvor? Miss Nine ”heter” den (förvisso) vackra kvinnan som alltså ska representera en ”kurvig” modell, hennes jeans benämns som ”bold curve”. Om miss Nine här till vänster är en ”vågad kurva”, vad är då alla vi andra? Madlyinsaneenormus curv?

 

Nej, tur för oss kvinnor som faktisk är skapta till att klara av en förlossning utan sprickor att det finns de som gillar big bootey bitches

 

Kategorier:Vardagsblaj

Dagens julbak

december 20, 2010 2 kommentarer

I söndags hade vi adeventsfika här hemma, då körde jag med en klassiker i vår familj som också var mycket uppskattad på buffebordet för vännerna. Blev ombed om recept så jag kan ju lika gärna lägga upp det här för alla att hitta och roa sig med! En enkel variant av chokladpralin som går väl hem hos de flesta och är mycket lättare än den ser ut väl färdig.

Denna pralin består av en fyllning och ett chokladöverdrag.

Recept fyllning: (30 st små cirka)

3 dl havregryn

100 gram smör (äkta smör, aldrig maragarin)

1 rågad tsk äkta vanilj

2 msk kaffe

1 dl socker

3 msk kakao av god kvalité

.

Likt den gamla klassikern chokladboll/negerboll så görs grundrecept av en havregryns chokladsmet. Mjuka upp smör och socker, smaksätt med vanilj och kakao, rör in havregryn och använd kaffe tills konsistensen är bra och kladdig. Låt stå kallt så smeten sätter sig.

* Rulla sedan små bollar av smeten, jag rullar dem mycket mindre än den klassiska chokladbolls – storleken då de görs sig bättre som små praliner om de är i mindre storlek. Låt de små bollarna stå kallt ordentligt så de stelnar.

* Smält mörk choklad eller mjölkchoklad (efter smak) i vattenbad, gärna av bättre kvalité än den vanliga blockchokladen. Jag använde ca 150 gram till en enkel sats.

De rullade bollarna, väntar på doppas i choklad

Chokladbad

* Doppa de kalla små bollarna i vattenbadet, använd två små skedar för att rulla runt dem och fördela jämt, lägg upp på nytt fat.

Chokladdoppade bollar stelnar på fat

För dekoration;

Jag dekorerade denna gång med vit choklad, för detta så behövde det mörka chokladlagret ha stelnat. Alltså kylde jag pralinerna en gång till innan jag dekorerade. Man kan också använda strössel, kokos eller liknande. För att dessa dekorationer ska fastna på chokladen ska de dekoreras medens chokladen fortfarande är smält.

Min dekoration gjorde jag så här;

Gaffel ringlar över bollarna

När chokladen stelnat så lossade jag försiktigt varje pralin från fatet med en liten smidig kniv. Sedan smälte jag vit choklad vanligt i mikron. Men en gaffel ringlade jag över tunna strålar vit smält choklad över de mörka pralinerna. Blir jätte fin effekt med enkla metoder.

*Sedan flyttade jag pralinerna till ett rent fin fat och lät stå kallt till servering.

Tada!

Kategorier:Övriga nörderier

Und…

december 16, 2010 2 kommentarer

Right, jag har ett liv också. galet mycket jobb denna vecka och äntligen, äntligen alla papper och blanketter och fansmoster fixat inför stipendium. Så nu klarar jag mig en termin till.

Sen har jag minsann en stor fin adventsbjudning på söndag, jag ska baka och laga mat och fota alltihop. kjerlek.

Sen har jag minsann kommit in på en ny agentur också. poäng till mig! Än kan den gamla skutan! Snartsanrtsanart Jullov!

Kategorier:Vardagsblaj

Stockholm 11/12

december 16, 2010 4 kommentarer

Självmordsbombreflektioner;

  • En självmordsbombare som uppenbart varit del av en ideologisk rörelse är inte samma sak som exempelvis lasermannen. Denna Abdulwahab har uppenbart delade erfarenheter med övriga svenska muslimer, men ingen av dem betyder att man kan förutse beteende. Både lasermannen och Abdulwahab var män som uppenbarligen var kapabla att ta till våld och som hade en avsaknad av empati på något plan, för lång ifrån alla människor kan gå över den gräns som vanligtvis hindrar oss från att konkret göra andra människor illa. Det finns svenska muslimer som haft så lika det går uppväxt som denna Abdulwahab och ändå inte blivit minsta radikal av detta. Det finns radikaler som har så nära det går samma åsikter som denna Abdulwahab men ändå inte skulle klara att sätta dessa i handling och verkligen gå ut och döda. Att två personer kommer från samma grupp, har ungefär samma åsikter, samma typ av erfarenhet i livet, betyder ändå inte att dessa två behöver vara ett dugg lika varandra. Vi är ju nämligen olika, vi människor. Så det är givetvis dumt att säga att man för att undvika islamistisk terrorism ska anklaga muslimer generellt, på samma sätt som det är dumt att påstå att Abdulwahab inte på något sätt har något att göra med övriga muslimer, i Sverige och Västeuropa.  Kan inte heller jämföras med lasermannen I och II. Även om dessa män med en stor sannolikhet hade ett visst hat mot en viss grupp människor, även om detta hat till viss del kunde varit påverkat av strömningar i samhället och åsikter runt omkring honom så agerade dessa personer ändå ensamma. Beslutet att börja skada var deras eget. I fallet med Abdulwahab och flera andra islamister som går över i aggressivitet så hade dessa ett understöd, en uppmuntran och en ideologi ifrån en befäst och existerande organisation. En organisation som både lever på starka hatbilder mot en annan grupp, och som är finansierade från flera håll. Problemet med militant, våldsbeakande islamism är att den har resurser och kompetens som många enskilda små militanta grupper säg inom tex vänstern inte har. Abdulwahab hade egen personliga egenskaper som gjorde honom mottaglig för en ideologi som fick honom att vilja döda andra människor. Vi vet inte om han gjort samma sak om han fötts i en annan tid och en annan grupp, det är ett samspel av det sociala sammanhang han var en del av, den ideologi han hade, den person han var och hans erfarenheter. Om en av dessa ”lasermän” blivit tränade och uppmuntrade av en större, internationell rasistisk rörelse hade jämförelsen varit möjlig.

.

  • Dessa små faktalistor som många lägger upp just nu om vilka som begår ”mest” terrordåd är förvisso intressanta men ganska orelevanta i det här fallet. För det första är de till viss del missvisande, och för det andra så är fliken med ”separatister” svår utanför den egna kontexten. Någonstans så syftar nämligen dessa på att visa oss utifrån vilken grupp som är ”farligast”. Separatister är dock inte alls farliga för de som inte bor i det land där separatisterna finns. I Sverige har vi mycket större risk att drabbas av terrorism från islamsk extremism än från ETA i baskien eftersom ETA inte är intresserade av Sverige. I Spanien däremot är risken annorlunda. Dessa siffror kan inte generaliseras över landsgränser. Att separatiströrelser blir så oerhört aggressiva tror jag personligen beror på att det ofta handlar om en långvarig minoritet i ett land, som upplevt generationer av förtryck på alla samhällets områden. Som har en livsfarlig blandning av avvikande religion, nationallitet, kultur än den större gruppen, och som ofta ligger socioekonomiskt i underläge. Att aggressiv terrorism springer ur denna röra är inte raketforskning. Basikerna i Spanien och tjetjenerna i Ryssland är väl de bästa exemplen. Vi har ingen så utsatt och avvikande minoritet i vårt land, eller för den delen norden alls, så vi kan inte tala om något separatist hot.

.

  • Inte heller de töntiga ”kolla vilken terror religion islam är” hemsidorna är relevanta. Man vill påvisa något sorts enormt hot från just specifikt islam vad gäller terrorism genom att visa hur ”många terrordåd muslimer begår”. Denna typ av listar är inte bara svajiga i sina källor (var siffrorna kommer ifrån) dessutom generaliserar de på ett sätt som inte kan göras vid relevant analys. Man klassar nämligen alla typer av terror brott som begås som ”våld från muslimer mot andra”. Detta är förstås inte sant eftersom en majoritet av alla dessa terrordåd begås i Irak, Afganistan och Pakistan. Om nu religionstillhörighet ska vara det viktiga så är det alltså ”muslimer som begår brott mot muslimer”. De kan inte användas för att hota oss här i väst med hur stor risk vi löper att råka ut från terrorbrott från ”muslimer”. Många av de sprängdåd som hamnar i dessa listors statstik skulle jag snarare klassa som delar av inbördeskrig på plats i dessa länder. Dessutom antyder man med dessa listor att religionen alltid varit den främsta utlösande faktorn bakom varför terrordådet begicks. I Irak, Afganistan och liknande konflikter så finns ett komplicerat samband av nationallitet, patriotism, olika lokala klaner, grupper och liknande, allmän politiks motvilja mot styrande, och inte minst, personlig hämnd. Granskin av videor och efterlämnade brev och dagböcker från självmordsattentat i Israel/Palestina antyder att mycket viktiga faktorer för många var personlig hämnd för döda släktinfar, vänner, käraste och så vidare. Islam och koranen har inte en sådan egen makt över människor att de som läser den omedelbart blir inspirerade att begå terrorbrott. Många andra faktorer spelar in och värst blir det när alla tillhörigheter, politisk, nationell, religiös, kulturell, personlig, etnisk osv. blandas.

.

.

 

Det var allt. For now.

Kategorier:Politik

Inte helt i fas…

december 13, 2010 Lämna en kommentar

Ny bild från Johan Ericsson från en fotokurs jag jobbade på i somras. Titta så varmt och fint det ser ut …

 

Tillbaka framför datorn efter en galet intensiv helg. Har roddat en adventsbjudning för närmare hundra personer för en familj ute i nacka. Två långa dagar av att baka kakor, laga mat och pyssel. Något urblåst idag men hundra saker på ”att göra listan”. Hela helgen som varit känns lätt surrealistisk med något så sjukt som ett sprängdåd väldigt nära där vi bodde förut, stod ute i ett villakök och lyssnade på nyheterna hela lördagen. Sick. (jag tycker svenskan skriver så bra att jag nöjer mig med att länka dit)

Det här är sista veckan innan jul, så nu är det in i kaklet som gäller. Men lite julstämning kan man unna sig via Svt play som visade traditionellt luciafirande i morse, fantastiskt att vakna till. Tiden rusar på och arbetsuppgifterna väntar. Ta hand om er där ute.

Jag må vara en töntig häxa men jag argumenterar bättre än Johansson!

december 7, 2010 3 kommentarer

Ulla Johansson var pissförbannad på Newsmill igår, så där riktigt jäkla asarg faktiskt av hennes text att döma. Och eftersom det inte direkt kryllar av troende hedningar i Sveriges debattklimat som kan försvara sig mot hennes röriga arga utfall så måste jag göra det förstås, Tijpp!

Johansson och andra som debatterar ”Nyandligheten” (detta värdelösa begrepp, analys återkommer  i min masteruppsatts) blandar ofta totalt ihop korten. De fördomar som riktas mot oss med en minoritetsreligiositet analyseras rent utsagt skitdåligt av övriga debattörer. För kom igen, nog menar Ulla Johansson inte riktigt att detta är en debatt som är möjlig att dra över alla människor som vågar stå för sina minoritetsåsikter? Jag är i allra högsta grad partisk i denna debatt, givetvis, men jag kan ändå uppenbarligen analysera detta bra mycket bättre och tydligare och framförallt mindre känslostyrt än Johansson och hennes likar.

De facto så handlar denna debatt om tre olika debatter;

Orsak – verkan frågan och pengar: Den första är frågan om man ska få ta betalt för ämnen eller behandlingar som inte kan visa sig vara verksamma mot de symtom som de säger sig behandla. Att homeopati inte kan bevisas i kliniska tester vara verksamma mot olika sjukdomar är då exempelvis en sådan fråga. Är det därför moraliskt fel och borde det vara olagligt att håla på med homeopati? Jag tycker vi bör ha ett gott konsumentverk som granskar uttalanden om effektivitet och verkbarhet hos olika produkter. Och jag tycker givetvis att det är mycket tveksamt moraliskt att ta massa pengar av folk som är sjuka eller på annat sätt i särskilda känsliga tillstånd, det borde vare god troende person göra. Man ska öppet redovisa vilka effekter man kan förvänta sig, och helt klart så gör inte alla inom alternativ medicin detta idag.

Men ska det vara olagligt att driva sådan verksamhet bara man redovisar helt öppet vilka effekter som finns? Absolut inte, vi har en (relativt) fri marknad, om jag vill ta 100 kronor för en tallkotte får jag göra det om någon vill köpa. Och varje vuxen människa har rätt att använda sina pengar som denna vill. Kvacksalveri är och bör vara olagligt för det går ut på att lura människor. Allt det som Johansson tar upp är dock inte alls kvacksalveri, medens andra branscher som finns idag och inte alls kritiseras i media och offentlighet enligt mig är det. Hur mycket pengar lägger vi på hårvård och hudvård? Trots att det vid båda dessa tillfällen handlar om mycket få enkla substanser som faktiskt är verksamma. Skönhetsindustrin brer på med reklam och lögner om ”arktiska hjortron” och skit och tar ut hutlösa summor för det. Och hur mycket pengar väljer vi inte att lägga på saker som vi ändå vet är rent skadliga som tobak och vitt socker? Det har man rätt att göra också.

.

Ta ut pengar för religiöst arbete: Dock så är mycket av de olika verksamheter som Johansson tar upp inte några direkta orsak-verkan produkter där en vara kan ”hålla vad den lovar” utan det är rent religiöst arbete för välbefinnande. Denna typ av ”tjänster” är mycket svårare att påstå att de är oärliga. Ingen kan nämligen styra vad just DU mår bra av. Att till exempel ta in en guru kan fungera utmärkt om du tror på gurun och dennas budskap. Att betala pengar för att bli spådd är något du kan må bra av om du tror på kraften i tarokort. Det är ingen som kan direkt visa att ”varan” här inte ”levererar” utan hur mycket individen värderar tjänsten beror på vad individen tror på. Och individen tror olika. Varför skulle det vara oansvarigt av en företagsledare att ta in en religiös företrädare till rådgivning? Vi har ju olika kyrkors präster på en hel del olika institutioner och företag runt om i landet eller hur? Varför är detta annorlunda? Så länge de anställda/samlade alla själva tror på och mår bra av det som sägs så vem är du att säga att de är oansvariga? Kan man vara oansvarig för att man inte tror rätt?

Men är det någonsin alls okej att ta betalt för religiöst arbete? Jag skulle själva inte göra det, men jag har också andra jobb som jag lever av. Stora kyrkor får samla in skatt och behöver således inte ta pengar från sina medlemmar så direkt, men de facto så gör de detta. Helt enkelt för att personal, byggnader, underhåll och liknande kostar pengar. Om man har något som yrke (säg konstnär, fotograf, dansare) så vill man ju ha betalt för det man gör, även om det finns andra som kan tänka sig göra det gratis på sin fritid. Och det är upp till andra om de vill betala för din ”tjänst”, så länge de väljer detta frivilligt. (och då kommer snacket… jaja men vad är egentligen frivilligt?? Ja du, de tär en lång och lite annan diskussion, men låt oss utgå från att alla vuxna människor som är friska fysiskt och psykiskt har rätt att fatta egna beslut?)

.

Teologisk och kulturell debatt: Johansson angriper i början det ängalmingel som jag skrev om förut när Sturmark blev sur eftersom hon inte gillar vad de säger eftersom hon tror att det budskap som förmedlas är skadligt för de som hör detta. Då är vi inne på en debatt och teologi och kultur och vad man bör och inte bör säga/lära ut/lyfta fram. Jag håller helt med Johansson här att skuldbeläggning av människor som födds med olika handikapp är en jäkligt dålig väg att gå. Skuldbelägga för sådant man själv inte kan påverka är meningslöst och ångestskapande. Det är dock inte kotym bland ALLA de mängder av olika rörelser som hamnar i slakstratten ”nyandlighet” att skuldbelägga handikapp, lika lite som de är det hos alla kristna även om vissa grupper gör det. Teologisk debatt är svårt eftersom alla är så att säga ”saliga på sitt sätt” och olika människor är skapade olika och mår bra av olika saker. Men likväl så är det bra om vi har sådana debatter med varandra så vi får nya idéer och inryck. Huvudsaken för mig som hedning är att vara öppen för olika religiositet men starkt säga ifrån till sådant som skadar. Teologisk debatt vill jag påpeka hålls bäst om debattören  skriver väl och är kunnig i ämnet. (Vilket kanske inte var fallet här…)

.

Jag menar, varför tycker Johansson att det är motiverat att använda följande ordval och generaliseringar?; Vidskepelse, Ondska, bisarr, knepig symbios, ” utbrott av vidskepelse”, ” tydligen ingen möjlighet att stoppa” (stoppa människor som utnyttjar sin rätt till att tro som de vill? Väldigt tråkigt för den som vill kontrollera andra…), ” beteende är så häpnadsväckande”(det som åter igen är så häpnadsväckande är att folk gör som de vill), sanslöst vulgärt, smutsiga flodvåg. Just det, ”vidskepelse” nämns i texten sex gånger.

.

Jag håller med om vissa saker du säger Johansson, att det är fel att lura folk på pengar och att det är fel att använda skuld för mycket mot människor andligen. Men låt oss varva ner lite, öppna för lite ödmjukhet inför dina medmänskor och deras trosföreställningar. Och innan någon blir yttrandefrihetförfan arg så vill jag påpeka. Johansson och Sturmark och vem som helst som vill får förolämpa mig och alla andra troende hur mycket de vill, även oss som aldrig gör något med mening att skada eller aldrig bryter mot lagar eller försöker vara elaka. De får bli arga för att vi tror fel, de får tycka vi är töntiga. Det är ok. Jag är ganska töntig, det är jag medveten om men jag är sån, det gör mig till mig liksom och jag accepterar mig själv.

Jag tror på töntiga saker, jag älskar mytologi, andar, ockultism, kabbala, naturmystik, hedendom, polyteism, folksagor och folklore, meditation, helt pengafria alldeles egna ritualer, taroläsningar och seanser, spådomar, astrologi, antika trossystem, magi, sexuallmagi och sexmystik, esoterism, religion i stort och smått och all typ av fantasy och flum. Jag kallar mig fortfarande häxa för jag älskar det mustiga och humoristiska, härliga, naturistiska i ordet. Du får gärna tycka att det är töntigt och skriva skitarga artiklar över hur jag och andra som mig är en vidskeplig flodvåg av smuts. Men jag tycker att just denna artikel var ganska snurrig, fördomsfull och onödigt fördömande, och det har jag också rätt att säga för min röst är lika mycket värd som en ateist eller en kristens.

Och PS. även om du tycker jag är lite töntig så vet du att jag är en söt liten häxa som är jäkla grym på att brygga en fantastisk kopp te och baka underbara kakor och få människor att känna sig välkomna hemma hos mig. Det erkänner även mina ateistvänner. ;) ;) ;)

Och PS. 2 nu tänker jag frossa i härliga hedniska häxbilder även om ni tycker de är töntiga för jag tycker de är fina, och som punkbandet KSMB säger;  Jag sjunger(skriver) som jag vill.

 

o så lite privatliv…

december 6, 2010 Lämna en kommentar

Vi kör lite update på lästips också när vi ändå är igång,

Den här artikeln fick mig att bara älska Croneman ännu mer. Något av det värdefullaste som finns för mig är när en annan människa så fullt förmedlar och visar upp sig själv. Och vågar stå för det och slå tillbaka mot en offentlighet som börjar bli lika plastig som femmans vinjetter.

Hanne Kjöllers granskning av DO är typ bästa journalistiken på mycket länge. Hon pekar ut precis det som är problemet med så stora delar av svensk offentlig förvaltning, att det sköts för jäkla dåligt. Klicklick!

Det blir mycket den här veckan, flera olika jobb och möten och så ska jag försöka komma hem till gården några dagar och hjälpa till lite. Det här är nog en vecka då jag har jobbtimmar i alla olika yrken och sysselsättningar jag har, lite roligt ^^

 

Kategorier:Vardagsblaj
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.